Legg igjen en kommentar

Regler for kommentering

Del dine tanker om SKAM. Alle kommentarer blir lest av SKAM-redaksjonen før de publiseres og vi forbeholder seg retten til å slette kommentarer som ikke følger reglene.

Her er reglene du må følge:
Kommentarer med personopplysninger om skuespillerne eller andre vil ikke bli publisert.
Kommentarer med personangrep vil ikke bli publisert.
Kommentarer med stygg og unødvendig språkbruk vil ikke bli publisert.

Bruk nettvett!

%s er allerede registrert LOGG INN eller Legg inn.

Feil brukernavn / passord

Beklager, må du være logget på å legge inn en kommentar.

1040 kommentarer

Eldste
Populære Nyeste Eldste
1
Andreas!

Isak du är så kjekk!!

2
Thomas 18

Den kjekkeste av de alle!! Vi elsker Isak....

3
Å ja ...,

Isak er kjekk. Og Even er en Casanova

4
????

First

5
????

Firts

6
Anagram-Skam

Frits

7
Magnus

<3

8
Jossi

FIRST

9
Aleksander

ENDELIG nytt klipp

10
Magnus assa

De beste kompisene ❤️

11
Beste Magnus

Å så bra av deg Magnus, elsker deg. Håper Isak følger dine råd. Supert klipp.

12
Yaaaasss!

Tror jeg elsker Magnus. Helt serriøst!

13
Jeg også!

I klippet da Isak presenterte Even for kompisene sine, og Magnus plutselig blir så opprømt og klemmer han. Da plutselig: "Hvorfor ble Magnus plutselig så digg?" 😀 😀

14
Er vel litt å ta itt hard i!

Digg?? Jaja, smaken er som baken... Men selvfølgelig, personlighet gjør kan forandre utrolig mye med hvordan man ser på en person da.

15
Ikke så hyggelig

Ikke spesielt hyggelig kommentar. Han har veldig søte øyne

16
Tina

Er litt småforelska i Magnus jeg da. Har vært helt siden han smilte til Vilde på den festen ?

17

tar tilbake alt det jeg har sagt. This was worth the wait!

18
Jaaaaas

Magnus redder dagen <3

19
Gutt 47 1/2

FØRST!

20
... de første skal bli de siste

... bare så du vet det 🙂

21
❤️❤️❤️

❤️Magnus❤️Street creds❤️
Nå må Isak kontakte Even. Tik tak!
Hilsen besatt lege og trebarnsmor langt over målgruppen

22
Gæmlis

Elsket dette klippet, er det jeg har sett flest ganger denne sesongen. Veldig bra jobb av han som spiller Magnus! Ingen er visst for gamle for Skam, og ingen er ferdig utlært selv om de er gæmliser. Jeg har inntil nå trodd at bipolar var en veldig tydelig tilstand, men skjønner nå at den kan komme i mange former og lurer på om jeg faktisk selv har er en mild utgave ?

23

Psykolog på 27 her, som ser Skam i lunsjpausen med kollegaen min <3

24
Her også

Sykepleier, 35 og langt over målgruppa, her også ? Besatt, og det ble nesten krise da jeg oppdaget nytt klipp mens jeg var på jobb. Stormet ut fra jobb for å se det på tur hjem (kjørte ikke selv).

25
Sykepleier snart 35 ;-)

Likesinnet ??

26
Alder

Skjønner ikke at alle på død og liv må fortelle om alderen sin her! Vi har skjønt at personer langt over målgruppa er opptatt av skam, det er ikke så spennende lenger!

27
vedr alder

mer irriterende de som skriver FØRST- Synes det er litt artig at så mange liker SKAM og at det er noen unge, noen gamlis hehe , noe homoer, noen straite,noen syke, noen ditt og noen datt...WHO CARES..

28
Julie

Enig. Det er bare domt.

29
Eldre garde...

...det skrives "dumt".

30
Mina

Jeg er jente 16 år. Er jeg den eneste her som ikke er over 30 og lege, psykolog og lignende?

31
Amalie

syns ikke det er så teit jeg! syns det er moro og se at så mange utenfor aldersgruppen følger med 🙂

32
Ja, ha, ja

Syns sikkert en som selv er over 30 år

33
Alder2

Enig! Hva skjer med det? Trykk liker om du ble så innmari trigga av oldisinnlegget... Sånn som de syv hundre andre voksne med sosiale antenner gjorde lizm. Eller skriv en kommentar om noe annet enn "knis, jeg er gammel og ser på skam".

34
Senil

Jeg er så gammel at jeg er senil, så jeg husker ikke min egen alder, så slipper problemet med å poengtere det 🙂

35
Lærer 35

Jeg er også helt fortapt ❤️ Isak må snakke med Even. Nå.

36
Ja...

Jeg trenger å se Even snart. Er bekymra! Og Romeo og Julie referansen slipper ikke taket, selv om jeg håper på en Pretty Woman????

37

Ungdomsskolelærer og pårørende. SKAM er gull i begge rollene?

38
Jordmora

Jordmødre i alderen 40-50 er også hekta.... mange 4minutters do-besøk i dag... ??

39
diaré

Fiktiv diaré aka SKAM-syken. Vi vil heller at folk skal tro vi har diaré enn å gå glipp av et SKAM-klipp!!

40
Lærer 43

Kan muuuuligens ha gjort meg skyldig i å tolke elevers reaksjoner i ulike situasjoner i lys av SKAM. Kanskje han var så emosjonell i dag fordi gårsdagens episode gikk så innpå ham? Er han i skapet? Og/eller er han bipolar? ???

41
Kardemmma

Jeg er lærer for målgruppen, har tenåringsbarn selv og er også helt fortapt ❤️
Kjenner at Skam åpner opp for mange gode samtaler på hjemmebane også. Mannen min er drittlei ?

42
Sykepleier 44

Åå så fint å se at det er flere enn meg over målgruppa. Har følt litt på skammen over å bli besatt av skamuniverset i en alder av 44 år. Har låst meg inn på do under et møte for å få med meg siste oppdatering. Uten lyd på mob i frykt for å bli avslørt???

43
Sykepleier....

....og 44 her også 😀 Og altfor hekta på Skam.

44
❣️❣️❣️

48 år - dansk og dybt afhængig - er vel en slags "skabs-SKAM-fan" ? Men det er 2016 så jeg må se at komme ud af skabet ?

45
Kjetil, 37 år

Var på et møte for to uker siden, og måtte liste meg ut i en pause for å se siste klipp en torsdag formiddag. Blir litt avhengig altså! De spiller så bra, og kjenner meg igjen fra da jeg var på deres alder. Nesten bra det kun er to episoder igjen i denne sesongen hehe 😉

46
Smulan

Hahaha, samma här! Smet ifrån jobbet och låste in mig på toa. Skamnödig liksom. 😛

47
Amalie

Du vet at det finnes ørepropper?

48
The teacher

Jeg slapp ut elevene mine fem minutt tidligere til siste friminutt, så jeg fikk sett klippet før siste time. På grupperommet, med PC-en vendt slik at ingen så det hvis de kom inn. Fikk lyst til å vise det på SmartBoarden i klasserommet til 9. klassingene mine, men jeg beherska meg... Har tidligere syns at det var litt "too much" å skulle dra inn SKAM i alle tenkelige og utenkelige sammenhenger på ungdomsskolen, men denne sesongen tenker jeg at det burde vært obligatorisk. Jeg har vært dum.

49
Også lærer

Jeg så klippet med mine i dag.

50

Jeg óg...!

51
Sykepleier 25

HAHAHAHA! godt å se at det ikke bare er meg som gjemmer meg på do for å sjekke skam!

52

Sitter på do nå, jeg.

53
..............

Hahaha!

54
Skam på do

Denne 36 åringen snik seg også på do for å se skamklipp ??

55
Flere av oss

Jeg kunne vært mora til målgruppen! Haha

56
Rikke

Jeg ER mora til målgruppa, og lærer noe nytt hver dag 🙂
Litt skammelig, men helt hekta !

57
skamlis

Samme her. 40 med en sønn på 17. Heeelt hekta.

58
Erick 20

Er du klar, hvis jeg blir hans kjæreste 🙂

59
Dr. S

Lege og tobarnsmor her, også helt besatt. Har aldri vært med på at en serie har gått så inn på meg. Fantastiske skuespillere og manus! Isak ❤️ Even

60
Norsk helsepersonell...

... overbetalte kvakksalvere...

61
Kjære voksne/oldiser

Ønsker dere å gå til angrep på yrkes-grupper i vårt samfunn, gjør det et annet sted og ikke i vårt Skam-univers! Råd fra en teenager!

62
Magnus to the rescue

Sykepleier og også en god del eldre enn målgruppen 😀 Men jeg ELSKER Skam <3

63
Jeg og

Barnepsykiater og tobarnsmor. Like besatt ?

64
jaha?

Så du synes ikke fremstillingen av bipolare er bekymringsverdig? Det synes jeg!
- Psykolog.

65
Dr.h

Jo veldig! Slående!

66
Stakkars psykolog

Skal ihvertfall ikke utdanne meg til det, assa. Lykke til med brain-stormingen på bipolare og likesinnede 🙂

67
Ang. "brainstorming på bipolare og likesinnede"

Festlig hvordan udiagnostiserte tror de er så ukompliserte å ha med å gjøre.
Bipolare er faktisk ikke så vanskelige å forstå. Sykdommen følger ofte et ganske likt mønster, selv om det såklart kommer til uttrykk på individuelle måter.
Pasienter uten noen tydelig diagnose derimot, som kommer for "livsproblemer"... Kan være vel så vanskelig å forstå seg på.

68
Ellabella

Hva mener du er bekymringsverdig i denne framstillingen? Syns dette er en veldig realistisk framstilling av en maniutvikling. Hilsen spesialsykepleier i akuttpsykistrien (med lang erfaring med maniske pasienter)

69
Biiip

Det er klart at det er store variasjoner innen bipolar-spekteret. Jeg er bipolar2 og har en nær venninne som er bipolar1.
Vi er begge voksne og bevisste på våre problemer men hu, det er ikke lett å være glad i oss, alltid.
Jeg ville vært veldig betenkt hvis en av mine barn fikk en bipolar kjæreste. Det er ikke noe man kan 'fikse', men et helt reelt problem.
Det er heller ikke alltid lett å være barn av en bipolar forelder - håper det kommer mer nyanser en i Magnus' 'alt er bare festlig'fremstilling. Det er ikke bare festlig, selv om det kan gå ganske greit.

70
Som psykolog vet du sikkert

at bipolare kan ha svært ulike svingninger. At noen ikke er merkbart maniske heller. At det kan svinge med uker/måneders mellomrom, eller opp og ned i l a en dag. Utløses av svært ulike hendelser / ting.

Evens svingninger er like sanne og troverdige som andres.

Hilsen mamma til bipolar 19-åring som ikke har merkbar mani, men i perioder kraftige depresjoner.

Han har hatt diagnose bipolar siden han var 12, som har blitt bekreftet igjen senere av psykologer og psykiatere, men er nå svært velfungerende.

For ham handler det mest om at vi rundt ham er oppmerksomme på "triggerpunktene" hans, og ikke presser ham når han er i "det humøret". Han takler feks stress veldig dårlig, men én ting av gangen går veldig fint.

For ham har forelskelse og kjæreste vært bare positivt, forresten!

Heler på I og E <3

71
Bra!

...at vi er flere kolleger som følger med 🙂

72
Synd på dere utdannede psykologer og eksperter

Synd på dere som må bli betatt og avhengig av hva en regissør skaper og dere ikke selv kan stille opp med av erfaring og kompetanse. Dere er hekta på Skam, og til dere skal vi gå til når vi har problemer?

73
kommentar til Synd på dere utdannende etc

jeg er ikke en av dem som er utdannet innenfor helsevesenet. Aldri dumt at de som skal hjelpe barn og unge skjønner hvordan de tenker, hva som er "in" nå, hva er greia... Hvis de ikke selv har barn i den målgruppen spesielt. Jeg synes det er mer alvorlig hvis de vil heve seg over SKAM og mener de trenger ikke å følge med fordi de har utdannelse innen faget. Lærebøker kan ikke lære om hva ungdom tenker Det er da vi mennesker stagnerer

74

Ja, må si jeg ble ganske så skeptisk her jeg og ?

75
❤️

Frykter Sonja er hos Even og støtter ham. Isak tar nok kontakt, men da er det for sent. Hilsen nok en besatt lege og trebarnsmor langt utenfor målgruppen

76

"Slutt å passe på meg," sa Even til Sonja, da de vorset i kollektivet, for Sonja mente Even ikke måtte drikke så mye øl. "Hun kontrollerer meg," "Hun vil eire fdeg," gjentar Even flere ganger til Isak. Så ja, din bekymring, lege og trebarnsmor, er ditto. Frykten for at Sonja har alt for stor kontroll over Even, er herved en bekreftelse, men ikke noen diagnose, men mer en sannhet med modifikasjoner? Men nå er jeg ikke lege, tilhører målgruppen

77
;-) Rettelse

... ble litt feil der i kommentaren over. "Hun vil kontrollere deg, fordi hun liker ikke mennesker som lever fritt og er ekte." Skulle det stått (Fra klippet: Dette Er Even!) og IKKE "Hun vil eire fdeg," som ikke har noen mening i det hele tatt.

78
Jepp...

Jeg hater når noen vil eire fmeg.....

79
Føler med dere??

Godt det ikke bare er meg som følger med daglig? hilsen en 2 barn mor. Eldste min er 17 om noen måneder?

80
Erick 20

ER DU,... KLAR, hvis jeg blir din sønns kjæreste 😉

81

...så søtt

82
halla

Det ordner seg! Men det er viktig at Isak tar kontakt med Even. Han blir kanskje avvist først, men så får han tenkt seg om og alt ordner seg! Vi er ikke ved veis ende. Isak og Even fortsetter å være kjærester <3

83

Men vi tror Even har det bra....? Bekymra?

84

Even har det neppe bra! Hvis han fortsatt er manisk har han det for så vidt på topp med seg selv, men det vil kjapt snu til å bli fortvilelse og tristhet når han begynner å lande.

85
Godt å vite...

...at det ikke bare er meg! 🙂
Du har nok rett. Men håper Isak og Even finner sammen.

86
Optimist!

Selv Even må jo skjønne at det er forskjell på Sonja som har kjent ham så lenge og Isak som nettopp har fått vite om psykdommen. Hurra for en lykkelig slutt 🙂

87
halla

Ja, HURRA! 😀

88

Street creds? loool

89
Ekstra klip i dag - please!

Even mangler dig, Isak.
Vi venter på, at du tager kontakt.
Skynd dig at skrive til ham.
Besøg ham efter skole.
Nu kan vi ikke vente mere!
Even er sikkert helt deprimeret nu.
Men han MÅ jo være med til julekoncert på fredag.
Din far vil gerne møde ham, din mor elsker dig uanset.
ALT ER LOVE.
LOVE ER ALT <3

90
#helsepersonellforskam

Psykologen sitter som limt til pc/telefon og lever seg fullstendig inn i hele Skamuniverset! Dette er en gavepakke for meg som akkurat har startet med å jobbe med ungdom - vi har i allefall noe å snakke om dersom det går litt trått! I verste fall, kan vi jo bare sjekke om det har kommet update! 🙂 Takk! Det er definitivt verd distraksjonen det medfører.

91
Enig!

Lærer i permisjon her.

92
Sykepleier...

....og pårørende til psykisk syk. Hurra for SKAM 😀

93
Preaching to the choir

Sitter selv på psykologkontor i små pauser og gråter en skvett over hvor nydelig guttene snakker med hverandre 🙂

94

Skulle ønske alle var like flinke til å prate med hverandre.?

95
Vår

Psykiatrisk sykepleier melder om samme reaksjonsmønster. 😉 Fortapt!
Verdien av Skam er så stor.

96
Mariann

Jeg lurte på hvem det var som skulle får Isak i gang igjen! Men at det var Magnus, nei, det hadde jeg aldri gjettet meg til.

Du ER ganske kul, Magnus.

97
HALLOOOO

Vi får 45 min denne uka!!!! HERREGUD JEG ER IKKE KLAR FOR DETTE

98
Lang ventetid nå før jul.....

.....kom igjen med noe, melding om ikke annet!

99
Hej Isak

Hvis ikke du vil være kærester med Even alligevel, så vil jeg gerne! Og han er jo heldigvis stor fan af danskere, så det går bra ?❤️

100
OH MY GOD

Står i guiden til NRK at fredagens episode varer i 45 min! PLEASE LA DET VÆRE SANT!!!!!!!!!

101
Kom igjen!

Trenger oppdatering nå, går på veggen!

102
Skammer seg

Enig!! Når kommer klippet?!?!?

103
Du er ikke den eneste

Jeg er syk og ligger hjemme hele dagen og bare venter....

104
Supermagnus!

Det pittelille smilet til Isak helt på slutten der ? Så ut som det gikk opp et lite lys for han ☺️

105
Menneske

Herlig å se at alle karakterene kommer med gode innspill og alle gjør noen feil.......de er rett og slett MENNESKER . Så kjære generasjon prestasjon; slapp av om du eller kompisene ikke er perfekte, gjør noen feil eller what ever. Livet går videre og det er verdt å leve! Ja , innimellom kan noen himle med øya og synes du er teit, men du ER ikke teit om du noen ganger sier noe teit, du ER ikke dum om du noen ganger gjør en dum ting. Og slik bør vi vel ikke dømme andre heller. Vi er mennesker som trenger andre mennesker.

Har lest gjennom kommentarene her og de er på minst 5 språk, med bokmål, nynorsk, svensk og dansk! Så den prisen var velfortjent ja!

106
Ikke nok tiiiiid

Hah! Jeg *visste* det, at skam skulle bare dundre oss over hodet med at NEI, de trenger ikke all verdens tid for å behandle et alvorlig tema skikkelig. Ref. all klagesang etter fredagen som var om at nå skulle dette kjempeviktige temaet få helt elendig behandlig fordi det er så kort igjen av sesongen. Skam er som vanlig enormt konsentrert til tusen og enormt målrettet med å formidle budksapet sitt, og det så det Synger! Nå trenger vi bare det klippet der Even og Isak snakker, dette blir så bra!

107
Ghaaad.. ✌??

Assa, nå bruker Isak urealistisk lang tid på å kontakte Even, hvis han lissom fikk en awakening av Meggis her!! Hva skjera Iiisaaak? Skjønte du ingenting av det Magnus sa? Eller venter du bare på at Even skal roe seg? Du vet jo ikke om han har roet seg hvis du ikke snakker med han heller daaa!!

108
Even!

Kjære Even! Hold ut... du er ikke aleine i verden. Isak er bare litt treig, og ble så satt ut av at du stakk ut i natten og at Sonja sa du ikke var forelska i han. Bær over! Ikke gjør noe dumt. Pliiiis❤️

109
LITT treig

?

110
Maria Curry

OMG hvis dere splitter Evak før jul er julen ØDELAGT! All I want for xmas is EVAK <3

111
Nydelig navn

Marie Curie + Mariah Carey = Maria Curry Coolt! All I want for xmas is EVAK-love

112
Gode forbilder skaper holdningsendringer

Gode forbilder skaper holdningsendringer

113
Førjulsmusikk 2016

*Nils Bech*
Tears for fears
Nas
Gabrielle
Jay Z

Humørkurve høst 2016: helt parallelt med Isak og Even.

Julie Andem: regissør i *andres* liv?

114
Sukk

denne ventetiden...

115
Nå må

Isak komme seg avsted til Even, sende en mld, ringe. Det er påtide å redde Even tilbake ? Håper på ekstra lange klipp siste tre dagene. Heia Evak ???❤

116
Even!

Bekymra for Even, og orker ikke mer vondt????

117
Dette

10.10 It's time

118
Bås?

Jeg gleder meg til den dagen vi slutter å putte mennesker bås! Og det er mange som setter seg selv i bås i kommentarfeltet.

119
I DAG MÅ VÆRE EN SKÆBNEDAG

I dag er det to måneder siden, at Even tog den første kontakt til Isak i Kosegruppa den 7/10. Som Vivian i Pretty Woman sidder Even og venter på bænken, da Isak kommer udenfor, og lige dér begynder deres lovestory.

I dag må være en skæbnedag, ikk' Julie Andem?

I dag ser Isak sin frygt i øjnene og tager den første kontakt til Even. Ligesom Edward i Pretty Woman, der ser sin frygt i øjnene og klatrer op ad stigen, fordi han elsker Vivian og aldrig har følt sådan - nogensinde.

Even giver livet et ekstra krydderi, og “nå blir det faen meg KARDEMOMME her snart”! <33

120
Definitivt

Onsdag kl 20:20.
Isak sender melding: Hva gjør du nå? Kan vi prate?
Even svarer: Chiller hjemme.
Isak hopper på sin (hvite?) sykkel og drar hjem til Even. Klatrer opp i hemssenga og redder ham tilbake. Endelig får de den praten de har trengt så lenge. Vi får se hvordan Even har det på nedtur etter manisk episode. Det trengs vel også å vises?
Ok Julie, fortsett å torturere oss med mangelen på oppdatering frem til da, tusen takk.

PS. Regner med at det blir noe enda bedre enn jeg klarer gjette, men gøy å prøve likevel.

121
Det er også nøyaktig en uke siden

Isak og Even vekslet meldinger med flere pek til det vi alle lengter etter at de skal snakke om.

122
Måka

Gjenleste de meldingene. De er tydligere nå enn da de kom . Så jo at de testa hverandre, men ikke helt åssen de gjorde det.

Even sier jo liksom "Jeg er ikke den jeg sa jeg var", og isak svarer "da må vi nesten slå opp". Og de sier det jo på kødd, men ikke bare.

Takk for at du pekte det ut.

123
Forresten

På hotellet når han snakker at eneste måten å ha noe i uendelig tid er å miste det, og så sier at han bare tulla tror jeg nesten han tenker: jeg kommer til å miste deg uansett, jeg orker ikke gjøre det helt ennå.

Å stakkars Even! Nå Må du ta og få Ræva i gir Isak. Og hvis du drar hjem til ham og snakker med ham, og IKKE tar det på strak arm men begynner med noe tullball om å trenge TID. DA! Da må jeg kyle deg over hodet med et eller annet, Isak. Siden det kan bli vanskelig må jeg kanskje stalke Tarjei, og ta til takke med hodet hans, eller når jeg tenker meg om er det vel helst Julies hode jeg får la det gå utover. VÆR GREI MED EVEN NÅ! Du har gjort meg fullstendig tussete forelska i ham, så jeg orker ikke at han skal lide mer. Føkk dramaturgien. Føkk at hele sesongen er et jækla mesterverk fra ende til annen. Bare ta vare på Even NÅ.

124
halla måka

Oh, no! De må greie dette! Even og Isak må få en noenlunde happy ending sammen 🙂 <3

125
Hahaha

Pinlig at jeg ikke skjønte det var min egen kommentar som hadde gitt deg ahaopplevelse om meldingene. De kødder og tester hverandre ja, men Isaks mening med "da må vi nesten slå opp" er jo motsatt. Han gir åpenbart katten i hvilken musikk Even liker. Det med å slå opp skriver han fordi det er helt usaklig.

Forresten, det med at Even skriver Isak skal få en surpise. Jeg er helt enig med deg, jeg tror han hadde tenkt å fortelle Isak at han har bipolar på Plaza. Det er det han prøver å komme inn på når de snakker om Uendelig tid, og at eneste måten å ha noe i uendelig tid er ved å miste det, du kan se at han ligger og ser så kjærlig på Isak, og samtidig så trist. Og når Isak sier Ikke si sånt, så ser du Even dveler ved den tristheten, og om han skal ta sats. Men så lukker han øynene og puster inn og skyver det bort, og sier at han bare tulla. For han orker ikke såre Isak, eller risikere å miste ham.

126
I alle dager?

Hvor er den kommentaren du svarte på her Måka? Den skulle jeg like å lese.

127
Time goes by

Er det flere enn meg som har mistet litt "hooket" etter at klippene/innleggene ble så få? For en uke siden lå jeg i fosterstilling på gulvet og sippet fordi jeg var stresset men de tar litt livet av sesongen ved å utsette ting, føler jeg. Youre loosing momentum, Julie! Vai Vai Vai

128
Loosing momentum

Enig. Er ikke så inne i hodet til Isak lenger, føler jeg datt ut etter lørdag. Det er fortsatt spennende å se hva som skjer, men er mer i mitt eget liv enn i Isak sitt nå (sikkert like greit å få gjort litt irl også, men...)

129
Tvert imot

Syns alle pinefulle pauser viser seg å ha god grunn og være vel verdt det.

130

Moren min heter Mariann så begynte å lure på om mamma hadde begynt å se på skam

131
Nødrim

Hvis hun heter Mariann, ser hun sikkert på skam 😉

132
Skam!

Ansiktet til Isak på slutten.....der tror jeg han virkelig skammet seg over sin egen uvitenhet og intoleranse overfor "psykisk syke mennesker", som han ikke vil ha rundt seg.

133
Åååå

hjernen til Isak bare... Hæ? HÆ?! HVA skjedde nå?

134
jente 18

Jeg tenker at det er bra at skam tar dette opp med homofili og psykiske lidelser, men sannheten er at dette er ikke realiteten. Det er ikke alle som kommer "lett ut" av skapet, og det er heller ikke alle som får anerkjennelse eller respekt på at han/hun er homofil eller er psykisk syk, og det er veldig dumt. Det er noen få som er heldige som kommer ut av skapet uten problemer dessverre

135
Jente 21

Det er helt sant, men det som er så fint med skam er at det kan (og mest sannsynlig vil) forandre måten folk vil reagere på, om dette skjer med noen av deres venner. Synes det er bra reaksjoner blir fremstilt på denne måten, og kanskje ikke på en helt realistisk måte, fordi det viser hvordan mennesker bør reagere!

136
Det Isak opplever er nok vanligere enn du tror

Jeg har en homofil studiekamerat. Men det tenker jeg vanligvis ikke på. Jeg tenker derimot på at han er morsom, klok, omtenksom, surrete, og en rekke andre sider av personligheten hans og ham som menneske. At han er homofil er ikke det som definerer ham i det hele tatt.

137
Forresten

Husker jeg verken når eller hvordan han fortalte meg at han ikke homofil. For det er bare et gigantisk ikketema!

138
jamen

Nettopp derfor er dette god folkeopplysning. "Se her hvordan det skal gjøres, folkens!"

139
Enig

Nettopp!

140
Susanna

Jag tänker att SKAM försöker utbilda deras tittare. Att de visar en sida om hur det KAN vara eller snarare hur det BÖR se ut när någon kommer ut. Har vi inte sett nog med dåliga exempel förut?

141

Derfor er denne sesongen så viktig!?

142
Måka

Se på isak i dette klippet. Egentig litt skummelt foraktete. Mer enn jeg venta. Første gangen jeg så på det så jeg bare magnus, men shit. Isak. Ikke vær så kjip.

Skjønner nå at grunnen til at han ikke fortalte hva som skjedde til eskild og gjengen ikke er lojalitet, men at han syns det er flaut og føler seg lurt.

Det skal nok mer til enn magnusdissing før han snur. Nå har det gått fire dager alt.

Føkk. Begynner å spøke for konserten. Men kanskje mamma sier noe lurt som gjør at han drar til even på fredag. Sent på kvelden. For alvorlig talt. Dette må løses denne uka. Ikke fiks det i siste lita. La dem være sammen. Åpent. På skolen.

143
Tror du feiltolker

Vi har I aldri kommer til å hate Even.

Tror derimot han har helt disgusted med seg selv gjennom hele dette klippet. Og å være så lettlurt. Først fordi han tror Even ikke har ment noe på ekte. Deretter for å ha hatt så lite tro på Even.

144
Måka

Jeg håper at du har rett, og jeg feil 😉

145
Djeez, SwiftKey?

Vi vet jo at han aldri kommer til å hate Even.

Tror derimot han er helt disgusted med seg selv gjennom hele dette klippet. Over å være så lettlurt. Først fordi han tror Even ikke har ment noe på ekte. Deretter for å ha hatt så lite tro på Even.

146
halla

Sant!

147
halla

Ja, Måka. Tenkt på dette selv også. Hvorfor tar ikke Isak kontakt med Even? Kanskje ikke så rart at han syns synd på seg selv, flau og hva annet. Likevel syns jeg det er rart at han ikke tar kontakt - selv hadde jeg vært supernervøs og bekymret for en person etter en slik hendelse. Er det uvitenhet? Hvor er omsorgen? Hvorfor er det slik? Han må virkelig fått et sjokk - det er vel det eneste som kan forklare. Og så ble han jo litt latterliggjort av Magnus for å ha hørt på Sonja. Isak har opplevd mye, men sannsynligvis aldri snakket med noen som kan hjelpe han å sortere (også mtp moren). Det til tross, håper vi får se noe mer i dag - og at Isak innser at han burde kontakte Even (og at han faktisk gjør det). Håper det løser seg. Isak og Even skal være kjærester, alt annet blir deprimerende.

148
Skyldfølelse

Sonja ga Isak klar beskjed om å holde seg unna. Jeg tror han har en følelse av at manien er hans skyld og at det beste for Even er at de ikke har kontakt.

149
halla

ligger kanskje noe i det, ja. Håper de snakker sammen snart! Even og Isak <3

150
Ellie

Det var en sterk påstand da. Tilhører et stort homofilt nettverk hvor de aller fleste har en god komme ut-historie. Kommer selv fra bibelbeltet og har aldri hatt en dårlig opplevelse i forhold til legningen min.

151
Maren

Unnskyld meg, men det er nesten fysisk umulig å lage en TV-serie der alle blir fornøyde og der de reflekterer alt som kan skje med ett homofilt par. Vær glad de tar det frem i lyset du

152
Karina kkkk

jeg tror det også er en del av det Skam prøver å vise. de vet jo at det ikke er alle som har så greie venner, foreldre osv i forhold til homofili og psykise lidelser, men de prøver nok å vise hvordan man burde reagere. at man burde tenke at det er helt normalt og reagere normalt når noen kommer ut av skapet, og at man bør skjønne at bare fordi noen har diagnose så betyr det ikke at det er den som definerer personen. jeg tror det nok er mange som tidligere ikke har vært så åpen for homofili og forståelsesfull for psykiske lidelser men at når de ser denne måten å reagere på så tenker de at dette var bra og at kanskje de også skal tenke sånn

153
Jente 24

Hei jente 18. Du har helt rett i det du sier. Det er ikke så "lett" for alle å åpne skapdøra. Det er heller ikke alle som takler å anerkjenne det de frykter. Dessverre lever vi i et heteronormativt samfunn, og de tingene du refererer til som selve "fryktene" er absolutt utenfor all "normal". Hvordan skal man normalisere dette? - Jo, nettopp ved å normalisere dette. Dette er absolutt realiteten hvis vi bare gidder å skjerpe oss litt når det gjelder eget standpunkt, stigmaer og ting som ikke er helt som deg og meg. Tingen er; det finnes ingen "de" og "oss". Det finnes dessverre bare oss.

154
Camilla

Poenget er vel bare å vise hvordan det burde være

155
Joa, men

Samfunnet beveger seg mot den retningen vi ser i skam, og det er bra. Det er også bra at skam viser at det å være homofil eller mentalt syk er helt greit og at det ikke definerer deg som person. Fordelen med at det fungerer så bra i serien er at de faktisk lærer mange unge hvordan de burde reagere hvis noen kommer ut av skapet osv. Dessuten er serien veldig mye mer realistisk enn de fleste andre serier uansett.

156
Re: jente 18

Ja! Det er bra at Skam tar opp dette med homofili og psykisk sykdom, og nei, det er ikke alle som blir møtt på en god måte slik som Isak og Even. Det er veldig trist.

Men ved å vise frem den gode måten, viser også Skam slike som meg, som sikkert ville tråkket rett i salaten hvordan jeg kan håndtere en eventuell liknende situasjon på en god måte.

Så takk til skam som gir oss gode forbilder. Det er slik man skaper holdningsendringer!

157
jente 17

poenget er vel å framstille den idelle reaksjonen. mennesker imiterer, og ved å fremme åpenhet i vennegjenger vil gjøre dette til en større realitet enn det det er nå. en venninne av meg kom nettopp ut som lesbisk, jeg reagerte som en ordentlig menneske og godtok henne for det. er lei av at filmer og tvserier kun skal fokusere på de som reagerer så fælt som de gjør, for det er jo hovedsaklig de filmene og de tvseriene som herjer i hodene på de som sliter med å komme ut av skapet eller snakke om problemene sine.

158
Erlend

Om det er få eller mange det går greit for undergraver ikke det realiteten for disse karakterene. Jeg er homse og vil si at de aller fleste av mine venner hadde en helt grei prosess med å komme ut. Noen snublestener og litt motstand er ikke krise - det er livet. Så får man stå i det, helst sammen med familie og gode venner. Og den styrken man vinner på det gjør at mange av de sterkeste menneskene jeg kjenner er de som har måttet face utfordringer og komme seg videre. Og det er vel det skam handler om. Og... det er jo ikke undervisningsfjernsyn 😉

159
Skamprodusentene vet det..

Det jeg tror Skam prøver å formidle med denne serien er akkurat det! At det må bli lettere for folk i 2016 å komme ut av skapet! Det er jo også blitt nevnt av Emma L. i serien: at det ikke skal være noe vanskelig og komme seg ut av skapet, det er helt vanelig. Skam vil bare gjøre reisen ut av skapet lettere folk som er homoseksuelle og dette er en utrolig bra måte å formidle det på! Dette gjelder de tidligere sesongene også: skam er på en måte en regelbok eller fasit for hva man bør gjøre i situasjoner som dette.

160
Enig med deg jente 18

Jeg vet ikke om det er mange som Magnus. Det jeg vet er at jeg gjerne skulle hatt oppskriften på å takle mammas syke på den fine møte. Ikke alle syke ser de har problem, og da er det litt slitsomt å være barn. Noen ganger tenker jeg at å "redde meg selv" er eneste vei...... selv om det er vondt..... vanskelig å snu ryggen til egne foreldre som ligger nede.....

161
Til jente 18

Du har helt rett, men det er jo akkurat det Skam prøver å gjøre noe med:)

162
From Tumblr

Things we need to talk about other than Magnus being awesome and lovable and having really pretty green eyes:
How different it can be having a mentally ill parent. Both Isak and Magnus have mentally ill mothers but it’s been handled so differently and it’s obvious in how they deal with it. Isak can’t deal with it and just shuts it out and won’t talk about it. But Magnus is able to understand it and joke about it and accept it. Isak has all these feelings of shame, confussion, abandonment and frustration towards his mother. Magnus just shows love and acceptance towards his mother. To him it’s normal and not a big deal to be bipolar. And I’m not saying Magnus’ childhood has been all sunshine and that he’s never felt hurt by his mother’s illness. But it’s clear that that hasn’t been the dominant feature in their relationship like it has with Isak and his mother. And I’m not saying that Magnus’ mother loves Magnus more than Isak’s mother loves him. Magnus’ mother and father have just been so much better at dealing with the mental issues than Isak’s parents. Because Isak feeling so abandoned is not only on his mother but also his father.
And that’s another great thing which Skam has done: showing a child having a good relationship with their mentally ill parent. Do you have any idea how important that is? So many mentally ill people fear being bad parents because of their issues, fearing that their illness wil affect the child negatively and make them be less of a parent. And to show that it’s possible to have a mental illness and be a good parent. That’s just groundbreaking, really.

163
Spot on!

Det er så vigtigt at vise, at dét at have en psykisk syg forælder kan opleves vidt forskelligt. Magnus elsker sin mor, skammer sig ikke over hendes sygdom, men afdramatiserer den via humor. Det er noget, Isak aldrig har lært. Han har lært at lukke ned, isolere sig og vende ryggen til.
Magnus og hans mor er virkelig et forbillede. For når vi kan grine af os selv og hinanden på en kærlig måde, bliver livet så meget lettere og lysere at leve.
Tak for reminder'en! <3

164
Gutt 18

Det er sant at det for mange ikke er lett å komme ut av skapet, og at mange ikke blir møtt med støtte og respekt, men det er oftest denne vinklingen som kommer frem i filmer og tv-serier som tar opp dette temaet. Derfor synes jeg der er veldig bra at skam viser en annen side av saken, som heller ikke er uvanlig blant unge som kommer ut av skapet 🙂 Skam normaliserer homofili på en utrolig flott måte - de aller fleste tenker på historien om Isak og Even som en kjærlighetshistorie, ikke som en homofil kjærlighetshistorie.

165
Tina

Skam gir oss verktøyene og kunnskapen for å gjøre dette bedre. Alle som ser Skam vil jo få en helt annen forståelse. Det er jo det som er unikt. Og det har da jammen ikke vært lett for ham i disse tre sesongene. Skam gjør verden til er bedre sted.

166

Det er i hvertfall en fremvisning av hvordan det burde være om noen deler noe personlig som psykiske lidelser eller sexualitet. Dessverre ikke alle som opplever denne åpenheten, nei, men det er slik det burde være

167
Ikke for alle...

Men det er realiteten for mange. Når man overvinner sine egne demoner, så blir man tatt godt i mot av sine nærmeste. Dessuten har ikke dette vært lett for Isak. Vi har jo sett hvordan han har slitt med seg selv. Og ikke minst, dette er en serie, han kunne ikke brukt 3 år på å komme ut.

168
De aller fleste

kommer problemfritt ut av skapet. Det største problemet for mange er frykten man selv bygger opp, også blir virkeligheten langt enklere enn ventet. Noen bumper kan man møte på, men som regel er det mindre hendelser som forsvinner. Komme ut-prosessen blir vanskelig for noen, men heldigvis for færre og færre.
Mvh homo som har homsevenner med gode erfaringer

169
Maiken

Det skam gjør nu e at dem normaliser det å vær homofil, bifil, bipolar osv.. Selvfølgelig e det ikke like lett for alle, fordi vi alle e forskjellig. Men å normaliser det på denne måten, kan før til at alle syntes det e hakket lettere hvertfall. Syntes det e heilt fantastisk det dem gjør!! Har skjøl ei mor som e bipolar, og ho e kanskje ikke heilt som andre mødre, men en av de kuleste og beste personan æ veit!

170

Maika? E det du? ?

171
Eksempel til etterfølgelse

Vi vet vel egentlig ikke hva som er vanligst? Av å bli akseptert og ikke? Noen har negative erfaringer, andre har positive. Dessuten tror jeg Skams ambisjon ikke bare er å peke på problemer, men også gi oss verktøy til å løse dem. De skildrer ikke bare status quo; de går også foran med et godt eksempel. Så lenge de greier å gjøre det på en måte som ikke er helt urealistisk, er det en god sjanse for at de faktisk greier å påvirke til det bedre.

172
Joda, men....

Det er realiteten for noen. Sånn er det bare, det er lettere for noen å hardt for andre. De kan ikke tilfredsstille alle å deres opplevelse på ting. Så må man huske at dette er TV! Å skulle lage en serie der det er negativt å komme ut av skapet, både med legning å sykdom er vell ikke helt heldig. Så man må tenke at dette er Drama. Å ikke nødvendig realiteten.

173
Sofie

Isak har ikke akkurat komt ut av skapet så "enkelt"? Vi har fulgt han i flere sesonger, der vi har sett at han har hooket med jenter , sannsyneligvis for å skjule sin egen seksualitet, og han venta LENGE med å si noe til venner.
Jeg håper at det er mange som har fått tilsvarende respons som Isak har fått når de kommer ut av skapet. Og jeg tror også at de fleste i dagens samfunn får det? Det er iallefall min erfaring, heldigvis.

174
Jamen

Det er nok mange flere som har "mindre vansker" med å komme ut av skapet enn det er av de som får "store vansker" med det i desse dager.

For det meste er det jo kampen med deg selv som er problemet, og det er jo vanskelig å unngå, men når det gjelder reaksjoner og støtte er de aller fleste helt "OK" med at noen de kjenner viser seg som homofil.

Man må jo ikke skape et inntrykk av at det å komme ut er en farlig greie, når den store majoriteten ender opp med en positiv respons fra de fleste. Det har de jo fått fint frem i serien, med at selv om Isak gruer seg, så er de aller fleste helt kule om det.

Borsett fra den ene besteforelderen som ikke klarer å svelge kamelen, er det å komme ut en ganske antiklimatisk greie for de fleste, vil jeg påstå.

175
Til jente 18

Nettopp derfor vi trenger en serie som Skam. Slik at det skal bli lettere.

176
Norge 2016

Jeg vil likevel tørreå påstå at Norge i dag er at av de bedre landene å komme ut av skapet i, og synes faktisk Skam viser at ikke det er så lett i det hele tatt for Isak å komme ut av skapet. Det at han møtes med aksept av vennene sine er nok motivert både av det faktum at dagens yngre generasjoner generelt er mer liberale enn de eldre OG at Skam gjør sitt for nettopp å vise at å komme ut av skapet ikke skal behøve å være tabu. At homofili dessverre er noe som sees ned på alt for mange steder, og tildels av enkelte i Norge også antar jeg er definitivt er problem. Men jeg må få si at Skam om noe gjør sitt for å fremstille homofili som normalt og det fortjener de i mine øyne ros for - ikke kritikk.

177
Mariann

Veldig enig i dette. Hvis jeg har en eneste innvending mot denne sesongen, så er det at Isaks prosess med å fortelle familie og venner hvem han er har gått så fullstendig glatt. Det blir kanskje litt mer ønsketenkning enn noe annet.

På den annen side er jeg fryktelig lei av historier som har som tema at "det å være homo er fryktelig tungt og vanskelig og forferdelig og alle kommer til å hate deg og svikte deg." Så sånn sett er det veldig fint å ha denne historien som motvekt til akkurat det.

178
men...

... det finns ju hur många historier som helst redan om att folk tar det dåligt när man kommer ut? för mig är det skönt att för en gångs skull se något som speglar min egen erfarenhet: folk kanske snackar om det (när ryktena går på skolan), det är jobbigt för en själv (isaks kamp), man får irriterande frågor (vem är mannen, vem är kvinnan), men att ens närmaste tar det rätt bra och är de störda av det tar de det med varandra och inte med en själv.
och tycker inte alls att det verkar vara oproblematiskt för even att berätta om sin psykiska ohälsa? han har ju kämpat med det, och sonja verkar inte hantera det så bra och inte isak heller.
nä du. håller inte med.

179
❤️

Jeg tror det er akkurat derfor de tar opp disse temaene ?

180
Akkurat som forje sesong...

.... Man må face problememe.

Forje sesong var vi livredde for at William måtte i fengsel. Vi ville han skulle lyve seg ut av det osv... Men så face'et William bare probleme og det og to i mot fengselstraffen og vi innså alle at det var beste løsning.

181
Herregud

Kan vi håpa på to klipp i dag? Klarer ikke vente nå!? Hvis jeg var Isak hadde jeg nok blitt ganske rastløs etter å få vite om Evens følelser var/er ekte eller ikke nå.

182
Innmari forutsigbart!

At Isak besøker Even på fredag da!

Herligfred.

Sende melding onsdag.
Få svar torsdag.
Dra dit fredag.
Surpriiiiiisee!

183
Ehhh

Tenker vi sier: Etter at Isak skal få vite at de var ekte. Ikke noe å lure på!

184
Overraskende!

Så fin vending! Men er det sånn nå at det igjen må gå et døgn før ny oppdatering? Hadde det vært meg hadde jeg tatt kontakt idag! Dette går så treigt!

185
Ikke så sikker på det

Se på fjeset til Isak når det Magnus sier går opp for ham. Tenk hvor utrolig dum Isak føler seg, som innser at han har såret Even noe helt enormt akkurat når han etter alle solemerker er på rask tur inn i en depresjon. Og at Even har respektert det han bad om, slutt å meld meg. Redd det er skikkelig overbevistende at Isak er blitt handlingslammet av sjokk, både over hva han før ikke har skjønt, og av hvilke antagelser han har gjort seg og hvordan han oppførte seg. Han må jo nå plutselig innse at han har sviktet Even helt siden natt til lørdag da han lot Sonja strene avgårde til politihuset alene.

186
Halla

Ja, isak må ta kontakt i dag! Dette går ikke lengre. Nå må han snakke med Even! Utrolig utålmodig. Jo lengre han venter, jo verre kan det bli! #isakreddEvenNÅ

187
Isak!

Send han en melding da, før JEG klikker! ?

188
Even!

Jeg skikkelig bekymra for Even. Han må ha det vondt. Heier så sykt på Evak, men er glad han har Sonja nå og ikke er helt aleine NÅR ISAK ER SÅ INNMARI TREIG!!!!
Uff, håper ikke det blir tristere nå...

189

Det er vel ikke sikkert han har sonja?

190
Rimelig forutsigbart!

Isak sender melding onsdag. (Litt ett midnatt nå i natt kanskje?) Isak får svar torsdag. Kom på fredag klokka xx. Klassisk Andem sadistisk mangel på fremdrift. Baaaaaah.

191
Knall

"Sadistisk mangel på fremdrift"

Det er tittelen på denne høsten.

192
Hm...

Ja, han har litt god tid.. er han ikke bekymra for Even? Redd for at han er lei seg osv? Merkelig...

193
KLIKKA

Det har visst klikket for langt flere enn Even 😉

194
Mhmhm!

Nå må du få fart på deg Isak. Jeg antar du syns det er litt vrient, så her er et forslag til deg:

Hva gjør du nå? Kan vi prate?

195
Magnus asss

Isak face: aha Isak face: ahaaaa... Isak face: AHAA

196
Teamisakogeven

Ja! Det var så bra sagt ? Nå må Isak ta kontakt med Even. Vise omsorg og kjærlighet! Even er den eneste som føler det han føler. Og han sa jo til Isak at han ikke skulle prate med henne - ikke høre på det hun sier. Får håpe ikke Sonja har overbevist Even om at Isak bare var "et påfunn". Begge må nok kjempe mot noe - og ofre noe. Håper kjærligheten seirer tilslutt og at det blir Even og Isak sammen.

197
This love story

i just fucking love isak’s and even’s story because unlike Eva and Jonas (who were already together when the season started) and noora and William (who were more about admitting their feelings and once they were together it was Love), isak and even went through all the stages of being in a relationship. we saw them go from being strangers, to having crushes and being nervous about what to text, to the both of them knowing they liked each other but not knowing how to initiate, which leads to awkward flirting by lockers and in the kitchen and when they finally finally get together?? the honeymoon phase, the laying down for hours and just talking because all they want to do is get to know each other, the never leaving each other alone, the nervously smiling outside of that coffee shop at each other because being in a relationship is new and they don’t wanna fuck it up but they also get a little nervous around each other. i love love love how now isak and even are more comfortable each other and different around each other because so many tv shows and movies end the romance when they finally kiss, but here? we get to watch them grow with each other, figure out the relationship, go from strangers to boyfriends to being in love. I LOVE how they haven’t said “i love you” yet because we’re not quite there in the relationship yet. idk I just love how it was done just as complex and thought out as a straight story might have been.

198
Helt enig, men...

Jeg elsker også Magnus i denne situation, men efter at have læst mange af kommentarerne herinde, synes jeg, at vi skal passe på med at prise Magnus, mens vi dømmer Isak for hans uvidenhed. Ja, Isak har en meget overfladisk forståelse, visse fordomme og et begrænset ordforråd, når det kommer til spørgsmål om psykisk helse (hvilket mange vel egentlig har), men jeg skjønner egentlig godt, at han reagerede, som han gjorde efter i fredags. Han blev jo vildt bange for, at Even skulle komme til skade, at Even slet ikke havde følelser for ham, og at han måske i kraft af sin uvidenhed om sygdommen havde været skyld i Evens maniske episode. Når man så tænker på, hvor svært det har været for Isak med en mor, der ikke har kunnet været der for ham, så giver det mening. Han så jo sikkert Evens sangtekst og tænkte: 'Åh nej, det er jo ligesom mors beskeder med bibelvers!'. Men hvor er det dog dejligt, at han kan snakke med en person som Magnus, der har oplevet en mor, som godt kunne overskue at være der for ham, på nært hold over en længere periode, og som kan afdramatisere det hele lidt! Hurra for Mags! Hurra for spejlinger! Hurra for SKAM! Men vi må lige give Isak en chance. Han er ikke ufejlbarlig, men vi skal passe på ikke at dømme ham for hårdt.

199
Jeg tror og tolker

Jeg tror og tolker Jonas og Magnus på følgende måte, etter dagens klipp: De vil også at Isak skal bli sammen med Even igjen. That's what friends are for - Åhhhhhhhhhh .... jeg besvimer ... ikke ... ennå. Puster og hyperventilerer bare bitte-lite-grann, tror jeg.

200

Tror de fleste bare tenker at Isak har lært sinnsykt mye på kort tid og det har jammen vi og ?

201
Hva frykter Isak?

Så nettopp Pretty woman mens jeg venta på klipp. Edward må overvinne høydeskrekken sin for å klatre opp til Vivian. Og da fikk jeg en ahaopplevelse: hva er det egentlig Isak frykter?

Isak er enormt redd for avvisning. Det er derfor han kutter sin mor helt ut. Han tror hun er så religiøs at hun ikke vil takle at han er homofil. Se hvor nervøs han er når han skrive til henne. Og hvor utrolig letta når han får svar. Det er det samme med å stå frem som homofil. Redd for å bli avvist. Og med Even også er han veldig forsiktig, selv om det lyser lang vei hvor forelska han er. Even må ta det aller meste av initiativ hele veien, Isak sier bare ja. Han er så redd for å bli avvist at han ikke klarer se det enormt usaklige i Sonja påstand, han tror på den fordi den stemmer så godt med frykten hans. Jeg tror ikke Isak er redd for psykiske syke folk i det hele tatt. Han er redd for å bli avvist. Det er den frykten han må overvinne, både for å få sin mor og Even tilbake.

202
ja!!!!

Åh, jeg tror, at du har helt ret!! rigtig godt set, bra analyse! Vi får håbe, at han også snart selv indser det og vil se frygten i øjnene! De har intet at miste, de to, kun hinanden <3

203

Elsker dette!

204
Det der

makes sense

205

Det der er en veldig klok tanke må jeg få si!

206
IQ og EQ

I dette universet som vi nå befinner oss i er det personer med både høy og lav IQ og EQ, men alle får sjansen til å ytre seg, om ordene er kloke, fornuftige, eller rett og slett uten mål og mening, spiller ingen rolle. Vi er alle i samme båt, uansett!

207
Dersom vi henviser til intervjuet med Even...

Så... Vi har fått en kjærlighetshistorie... Vi har fått en digg dame.. Kommer noen til å dø shit ass? No, please, no

208
Uroe deg ikke..

I forrige sesong fikk vi mange hint til Et dukkehjem, hvor Nora forlater Helmer. Mange mente det pekte mot at Noora og William ville slå opp.. Det går nok fint nå også skal du se. Men noe pining blir det før den tid.

209
Snakke sammen

Da blir jo moralen at syke mennesker ikke er verdt å sloss for - for de dør jo. De ønsker jo ikke å presentere Even som en tapt sjel. De ønsker å vise at psykisk syke mennesker også kan elske og er verdt å elske tilbake!

Julie Andem sa i forbindelse med at de vant språkprisen at de "ønsket å oppfordre unge til å snakke sammen og forstå hverandre" Jeg hadde blitt både skuffet og lei meg hvis moralen i historien er at en med mani ikke kan snakkes med og at homofili og psykisk sykdom ikke kan avle lykke...

Jeg ser på denne sesongen som en fiasko om ikke Even og Isak hvertfall ender opp med å snakke ut og gå fra hverandre som venner. Helst kjærester! Men død, isolasjon og depressiv førjuls-tv hadde vært helt dust!

210
Even

Vi forelsker oss ikke i sykdommene og problemene til mennesker. Vi forelsker oss i mennesker fordi vi liker vi liker dem og vil ha dem, uten problemer og sykdommer. Enkelt.

211
Hvis nogen dør

er det vel Isak? Han er jo hovedpersonen i denne sæson

212

Nei nei nei. Om Even dør, så går jo hele Skandinavia under???

213
Celina O

Ingen dør

214
INGEN DØR

Slut.

215
Alle dør

Ingen lever evig

216
Uendelighed

I uendelig tid.
I et parallelt univers.
Lever Isak+Even <3
Nu må du ikke miste troen 😉

217
Slut som i "slut"....?

...Eller "slutt"?
Er du dænsk?
?

218
Slut?

Jeg håper du er svensk.

219
Det heter

slut på dansk også

220
Det heter

slut på dansk osgå.

221
Dansker

Evt dansk. Slut er slutt på dansk, ikke svensk.

222
på dansk

slut = færdig punktum

223
Slut

På dansk ???

224
Mags

Eg trudde det var ein prat med mamma som skulle bli ventepunktet, men seff - vaksne har jo ikkje slike viktige roller i Skam. Og så kjem Magnus inn frå sidelinja og berre BAM set skapet på plass! Herregud, så bra!! Eg ELSKAR Magnus!!!!

225

Og eg elskar deg for at du skriv på nynorsk!

226
Til Ann

Og eg deg! <3

227
RainbowJ

Er det bare meg som synes Magnus ligner på yngre Leonardo Dicaprio??? Hvertfall latteren hans ☺

228
Ligner!?

Vel, han ligner, men med masse men, etter ...

229
Magnus the magician

Magus betyder magiker på oldgræsk.

230
Iben

Hva faen er græsk ditt lille sauespann?

231

Hva faen er sauespann din græker?

232
Magnus the magican?

det er ikkje "magus". Faktisk tror eg at "Magnus" kommer fra latin og betyr "the great" "storen".
🙂

233
Magnus

betyder "stor" eller "den store" på latin

234
Sonja ....

Magnus er cool. Jonas, du er også ganske cool. Men nå begynner jeg for alvor å lure på om Sonja virkelig er en j***a BITCH!? Jeg har prøvd å forstå alle karakterene, bl.a. Sonja, og flere ganger tatt henne i forsvar når folk her inne har gått til angrep på henne. Men vi veit jo ikke helt da? *Jeg Begynner Nå Å Nøste I Nok En Løs Tråd * HELP ME!!!

235
Sonja

Sonja has perfectly valid reasons for thinking that Isak and Even's relationship was just a result of a manic episode. Think of it from her point of view. She didn't see Isak and Even hang out at school, or when they made grilled cheese at Even's house, or when they spent all day in Isak's room. From her perspective, she was with Even for 4 years, then all of a sudden he runs away with this guy on Halloween, says that he wants to be with Isak, but then a few days later comes back to Sonja, then dumps her again, and a few days later he's walking the streets in the middle of the night naked.
Of course she thinks that their relationship was just a manic episode because she was there for only the manic parts. She didn't see the slow build up. I think that she was wrong to say all of those things, but she was understandably worried and she took her anger and frustrations out on Isak.

236
Ondt af Sonja

Tænk, at Sonja har været sammen med Even i 4 år. Hun har støttet ham og hjulpet ham igennem, når han har været dårlig. For mig er det bevis på, at hun virkelig elsker ham.
Even begynder at udvise tegn på mani, og hun forsøger at kontrollere ham, så han ikke får et nyt sammenbrud. Men pludselig stikker han af sammen med Isak og efterlader hende uden et ord.
Even fortæller, at han har været utro og har følelser for Isak, men Sonja tilgiver ham, fordi hun tror/håber, at det bare er en "syg idé".
Hun kan ikke få kontakt til Even og forsøger at kontakte Isak, fordi hun er bange for, at Even skal få et sammenbrud. Men ingen vil høre på hende, indtil Even render nøgen rundt på Grønland.
Isak vækker hende midt om natten, og hun kommer med det samme, fordi hun elsker Even.
Hun er såret, vred og skælder Isak ud, fordi hun er frustreret. Ikke fordi hun er en bitch, men fordi hun elsker Even og er bange for at miste ham.
Tænk, hvis din kæreste igennem 4 år pludselig fandt sammen med en anden fyr. Har Evens følelser for hende så nogensinde været ægte? Det må være forfærdeligt for hende, og jeg har ondt af Sonja.

237

Jeg heier på Even og Isak, men samtidig har jeg vondt av Sonja. Et lite moralsk dilemma egentlig.

238
Måka

Jeg tror med handa på hjertet at det er best at det fortsetter å være slutt mellom Sonja og Even.

Men ingen nevner evens foreldre, som jeg tror han bor sammen med. Det kan hende at de har støtta seg mye på Sonja.

Det er ikke sikkert at grunnen til at Sonja begynte å kontakte Isak var at hun hadde så jævla lyst til det. Det kan hende at foreldrene til Evenr har ringt henne, at de har vært bekymra fordi han har vært lite hjemme og at han virka gira når han først kom hjem. Sonja var nydumpa. Hun hadde kjærlighetssorg. Jeg tror egentlig hun var ganske bitter over å måtte forsette å ta ansvar selv etter at hun ble dumpa.

Jeg er helt helt enig i at det hun sa til Isak var kjipt, og at det er kjempedumt å ikke ta evens følelser på alvor bare fordi han er sjuk. Akkurat som det er teit å tro at mora til isak er religiøs fordi hun er sjuk.

Men selv når man er i et bra forhold som fungerer skjer dette av og til. Klart det er teit! Men det skjer faktisk. Det er ikke mange månedene siden kjæresten min opplevde noe kjipt. Og fordi jeg var sliten akkurat da skjønte jeg ikke hvor kjip den situasjonen var. Jeg trodde det 'bare' var en ny depressiv periode. Selv om jeg tok depresjonen seriøst, tok jeg ikke det som utløste den seriøst. Og det tok sikkert en uke før jeg skjønte at jeg hadde driti meg ut. Det eneste man kan gjøre da er jo å be om unnskyldning og bevege seg videre.

Og som nydumpa er det vel ikke sikkert at Sonja er veldig klar for å be om unnskyldning.

239
Det vet vi ikke

Om hun har støttet og hjulpet ham i fire år. Kanskje. Men det kan også hende at han lenge har villet ut og at hun har, ikke nødvendigvis kalkulert, brukt sårbarheten hans til å manipulere han til å bli. Og vi vet ikke hvor lenge det er siden lidelsen hans slo ut. VI VET ALT FOR LITE 🙂

240
Men uanset har hun ikke forladt ham, fordi han blev syg

Hun har været sammen med ham i 4 år. Det er ikke sikkert, at han har været syg så længe, men hun forlod ham i hvert fald ikke, da han blev syg. Hun hjalp ham igennem.

Vi ved ikke særligt meget om hende, men vi har ikke grund til at tro dårligt om hende. Tværtimod.

Hun er sød og imødekommende første gang, hun møder Isak hjemme hos Even.
Hun er blevet 'månedens medarbejder".
Isak får også først et godt indtryk i Bonder-klippet: "Hun er sød da, Sonja"
Emma og hende bliver hurtigt veninder.
Hun tilgiver Even, selvom han er utro.
Hun forsøger at kontrollere ham, så han ikke får et nyt sammenbrud.

Jeg har ikke grund til at tro, at hun misbruger hans sårbarhed eller manipulerer med ham bevidst. Hun ser Evens forelskelse som tegn på mani jo.

241

Husk at selv om Even sikkert har behandlet Sonja ganske dårlig i hele høst stuller hun opp og hjelper ham natt til lørdag.

242

Sonja må jo forklare dette med at kjæresten er manisk. Den eneste andre forklaringen er jo at hun har blitt ditcha og det er ingen som vil være.

243
sonja...

Sonja kan ju dock mycket väl ha trott att Even har haft en manisk episod. Om hon tidigare upplevt det på samma sätt som Magnus har med sin mamma - att man inte får kontakt med personen - så kan hon ha trott det. Om Even blivit kär i någon annan så är det ju förståeligt att han inte vill ha emotionell eller fysisk eller mental kontakt med Sonja, och Sonja har säkert tränat på att känna igen varningstecken.

244

Stakkars Sonja: Hun har stått sammen med Even i sykdommen hans i fire år, og er tydeligvis veldig glad i ham. Nå forelsker han seg i en gutt som er to år yngre - ikke rart hun reagerer. Skjønner Sonja veldig godt.

245
Erick 20

Det rettferdigjør overhode ikke hvordan hun oppførte seg ovenfor Isak i den situasjonen. Isak er en 17 år gammel gutt, står i en situasjon i redsel og sjokk over hva som har hendt. Blir nærmest latterligjort med at "tror du han er forelska i deg" med et smil om munnen " det er en syk ide" se å hold deg unna...Hun kjenner Even og hans tilstand og burde derfor også forstå hvordan dette måtte oppleves for han som IKKE viste hva et manisk anfall innebærer. og joda da tar jeg med at det er hennes ex, Even har sagt at de ikke var sammen lenger. Og at hun har vært med han i 4 år, mistet kjæesten etc. Bruker situasjonen til å få Isak ut av dette.. forståelig men veldig lite pent.

246
Det er en menneskelig reaktion

Hun er jo også chokeret og bange, ligesom Isak.
Ja, hun siger det ikke på en pæn måde, men det er en menneskelig reaktion i mine øjne.
Hun har forsøgt at ringe og melde Isak, men hun er blevet ignoreret. Pludselig ringer han midt om natten og fortæller, at Even render nøgen rundt og måske bliver banket.
Hvordan skulle hun reagere? Hun skynder sin i en taxa og kommer med det samme for at hjælpe. Hun er frustreret, såret og vred, fordi de er havnet i denne situation, som hun har forsøgt at afhjælpe.
Isak har gjort meget værre ting over for Eva, hvis man tænker over hans behandling af hende.

247
Erick 20

Ja, det var jo ikke fint gjort av Isak.... men det rettferdiggjør jo ikke det hun står og sier til Isak her...det er ganske hjerterått det hun sier... jeezz

248

Hvorfor er det synd i Sonja fordi hun har stått sammen med Even i sykdommen hans i 4 år? Det er ikke sånn at man konstant er manisk eller depressiv, det kan faktisk gå mange år i mellom sånne perioder. Det er uansett ikke synd i Sonja, vi har jo alle våre utfordringer.

Sannsynligvis er hun glad i han ja, og det var nok derfor hun sa det hun sa også. Hun vet nok egentlig at det hun sa ikke stemmer, men hun ønsker nok at det er sant. Hun ønsker at sykdommen lot Even tro han var forelsket i Isak, og at han nå vil komme tilbake til henne når han kommer over den maniske perioden. Men hun vet nok at det ikke er sant. Jeg kan godt forstå at hun er bitter, forbannet og lei seg for at det ble slutt mellom henne og Even, sånn har vi jo alle følt det en eller annen gang etter det har blitt slutt i våre forhold. Og spesielt bittert er det jo at hun ble dumpet til fordel for noen andre. Jeg kan godt forstå følelsene hennes, og jeg kan forstå reaksjonen hennes, men syns ikke det hun sa til Isak er ok fordi.

249

Enig her men allikavel var det ugreit av henne å uttale seg om Evens følelser på den måten hun gjorde det

250
Sonja

Even skylder da ikke Sonja noe fordi om han er syk. Han er fri til å gjøre hva han vil og nå bruker hun sykdommen til å umyndig gjøre han og følelsene han har for Isak. Det er ganske dårlig gjort!

251

Det er langt fra sikkert at Even har vært syk i fire år. Vet vi hvilket år han var borte fra skolen? Trolig i forkant av dét at sykdommen debuterte.

252
Hallo!

Vi vet jo ikke om Even har hatt bipolar i fire år! Kanskje var det i fjor han ble dårlig?

253
Sonja

Jeg tenker at Sonja er sliten og lei og trenger avlastning. Ikke bra å være sykepleier for kjæresten din - spesielt når han er forelsket i en annen. Denne sesongen legger jo ikke opp til at vi skal se ting fra hennes synsvinkel...men det er ikke alltid de som gjør noen vondt mener vondt. Hun er lei seg, men kommer sikkert rundt. Jeg er forresten litt bekymret for at hun har sluttet på skolen og ikke har noe å gjøre om dagene. Sonja trenger utdanning og en ny forelskelse, så blir dette bra!

254
Dama

Trenger en utdannelse?! Det finnes faktisk muligheter for å være ferdig utdannet etter 3 års videregående, altså! Alle MÅ ikke ha en master...!!!

255
Ikke alle trenger en master

Nei, men kanskje en bachelor...

256
Ehm...

Sonja jobber jo som selger. Ble månedens beste selger eller noe sånt for et par episoder tilbake.

257
Sonjas beskjeftigelse

Men i 21.21 klippet sier hun til Emma at det hun savner med å gå på skolen er å ha noe å gjøre om dagene, at hun kjeder seg.

Jeg tenker at hun har tatt et friår for å vente på Even så de kan studere sammen.

258
Stor forskjell ...,

... på hvordan en takler jobb og privatliv

259
Hello?

Utdannelse, hun er ferdig med videregående og jobber? Ikke alle hopper rett på viderestudier etter endt skolegang.

260

Veldig mange tar seg et friår eller flere etter vgs før de velger å studere videre. Det er ikke noe galt i det, så ikke noen grunn til bekymring, det er år man kan bruke til å oppleve nye ting og gjøre seg nye erfaringer utenfor en hverdag som er dominert av skole. Alle må heller ikke ta en utdannelse, det er heller ikke noe galt i det, så lenge man gjør noe som man trives med. Kan være hun har valgt det for å vente på at Even skulle bli ferdig med vgs.

261
Sonja

Hun ble jo månedens selger eller noe på jobb tidligere i høst, så noe har hun vel å gjøre?

262
Brist i rollefiguren Sonja.

Fra klippet Episode 4/10 der de Halloween-vorser sier Sonja: "Nå som jeg ikke går på skole, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg savner å ha noe å gjøre om dagen. Jeg kjeder meg litt. Jeg er litt treig på det, men bare liksom dra på skolen ... Revy f.eks." Og så skrøt hun av at hun ble månedens beste selge, første gangen Isak hilste på henne. Her er det noe som ikke henger på greip!!??

263
mange brister

ser smulen på kinnet til Magnus når han prater til ISak om moren sin. Det kommer og går heheh

264
Ih. Sonja var kjip, men hun er ikke en bitch

Det at Sonja tar feil, betyr ikke at hun løy til Isak med overlegg. Hun var redd. Hun var frustrert fordi hun hadde forsøkt å advare Isak, men ikke nådd fram. Og Isak er fyren typen hennes forlot henne for, så sjalusi er nok en delgrunn til at hun var så hard mot ham. Jeg skulle virkelig, virkelig ønske at hun hadde tatt en annen tone, men jeg tror helt ærlig ikke at hun løy til Isak: jeg tror at hun har overbevist seg selv om at Evens forelskelse i Isak bare et et manisk innfall, fordi det beskytter henne selv, beskytter hennes følelser. Så lenge hun tenker at Isak er en syk idé, kan hun også tenke at Even kanskje elsker henne fortsatt ... Det er lett å se at det er fristende for henne, som nydumpa etter fire år, å ta den posisjonen. Selv om det er hardt mot Isak, og en grov undervurdering av Even. Even har droppet et skoleår, det er nødvendigvis mye han og Sonja har gått gjennom sammen. Jeg refererer til Nooras lapp på veggen: everyone's fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always.

265
Noora er skinnhellig...

Hun lever jo ikke etter det ordtaket, da
- hun er kjempestygg og frekk mot Linn.

266

Jeg tror Sonja er denne sesongens svar på broren til William. "Her er du og han er der ute og ligger med andre" sa han til Noora. Husker dere?

267
Sonja en engel i forhold til bror W

Sonja var slem mot Isak fordi hun ikke vil miste Even, den bør tilgis. Bror W ondskapsfull dritt. Husker dere i sesong 1 hvor Isak sladret om Eva vedr Chris, Eva tilga han det noe som var dårlig gjort av Isak. Jeg tror ikke Isak var forelsket i Jonas men han ville nok ha vennen singel.

268

Ja, liker at de har med psykopat-karrakterer som vi ikke kan stole på. De har for mye makt og snakkes for lite om i vårt samfunn. Hvordan kan disse håndteres på arbeidsplasser, i nabolag, familier og i rettsvesenet (som tar utgangspunkt i at folk snakker sant)? Det bør belyses og diskuteres.
Hilsen
vokst opp med psykopat i nær relasjon

269

Mener du at Sonja er psykopat fordi hun kjemper for kjæresten sin? Fordi hun vil beskytte Even og fordi hun vil beskytte seg selv og forholdet hun og Even har hatt i 4 år? Det blir for drøyt. Jeg håper så inderlig at Even og Isak får hverandre, men midt oppe i det finnes Sonja og hun er i en ekstremt kjip situasjon vi alle ville ønske å ungå.

270
JA! Psykopati er viktig tema!!

Liker at de tok det opp i Nico men de kunne gjerne gå mer i dybden! Se på konsekvensene av å vokse opp med en psykopat ellef en emosjonelt ustabil forelder. Det er vanlig at man utvikler komplekst posttraumatisk stress syndrom. Ikke sjarmerende som Magnus beskriver sin bipolare mor... veldig veldig vondt! Noora har vel med seg noe av den problematikken da det høres ut som om hun har narsissistiske foreldre. Så viktig tema!!!!!

271
Nico

Selv om han uten tvil var skikkelig kjip fyr vi fikk likevel en forståelse for hva som hadde formet ham til å bli sånn. Lurer på om vi får tilsvarende informasjon om Sonja

272
Usikker på

Om Sonja er bedriften med overlegg eller bare fartsblind/vant til å ta for mye ansvar for Even. Virker jo ikke som hun stoler på at han kan ta ansvar selv. I min erfaring aldri en god strategi for å få ansvarlig oppførsel fra noen.

Men ærlig talt fra det jeg har sett heller jeg mest mot at hun faktisk er slem til deg motsatte er bevist. Hovedsakelig fordi jeg er såpass overbevist om at hun kalte Evens følelser for Isak for en psyk ide allerede like etter Hjernen er alene.

273
Ang. Sonja

Hvor ofte har vi hørt at Even har rost og skrytt av Sonja? Sjelden. Han sier ofte sinn-psyke/spøkefulle 🙂 ting om Sonja til Isak, som at hun har aluminiumsben, er kontrollerende, you name it. Åhhhhh, stakkars Isak som må forholde seg til og løse alle disse problemene for oss! GLIIIS! & SMIIILE!

274

Det er vel nettop det som er noe av sykdommens ansikt. Når Even er manisk og hans nærmeste prøver å kontrollere ham oppfatter ham dem som "de onde" som vil ham vondt og ødelegge for det frie og naturlige livet han vil leve der og da.

275
Glup

Mangnus er F*** meg glupere enn oss alle sammen.
I forhold til homofili tror jeg samfunnet har begynt å modnes ganske bra. I forhold til psykisk sykdom tror jeg magnus gav mange av oss en real lærepenge.

276

Inklusiv Isak!

277
Magnus

Han vet i hvert fall hvordan navnet hans staves 😉

278
Mangnus

Vanskelig å rette på feil, når det allerede er postet, serru

279

Tidligere i sesongen har jeg tenkt kombinasjon homofili og psykisk sykdom var fordi begge kunne trenge en episk og naturtro kjærlighetshistorie uten like.

Men nå tror jeg faktisk i tillegg de to er kombinert for å ta et oppgjør med den negative/tragiske måten de klisjéaktig kombineres ofte ellers.

280
Skamuniverset dreper klisjeene

Enig der, asså, Skam tar jo myten av klisjeene på en fenomenal måte

281
Isak er styrtrik

Isak har virkelig de beste vennene i verden. Håper han er klar over det og aldri tar dem for gitt!

282
Det vet du

Det var veldig godt sakt og jeg er veeeeeldig enig

283
fordommer

den mest fordommsfulle i den serien her er jo egentlig Isak
-jeg er ikke homo, eller jeg er kanskje ltt homo...
-vil ikke være som eskild
-mora mi er gal
- Even er gal...

Greit å få hjelp til å rydde opp litt i hode på den gutten.

284
Endelig

Det er så deilig å se at Isak klarer å åpne seg så lett for andre nå, spesielt for gutta! Han finner ikke på løgner, men sier heller direkte ut hva som er problemet og får gode råd. Isak har vokst så sykt mye, er utrolig godt å se!

285
Måka

Sånn apropos diskusjonen om outing. Isak har ikke fått hint om at even er åpen om psykdommen sin, og det er egentlig skikkelig kjipt gjort å ta denne samtalen midt i klasserommet.

MEN det er bra han gjorde det. For om han hadde prata med jonas i hemmelighet hadde ikke kattehookern kommet oå banen.

Mags mags, du er så bra.

286
Magnus!

Den perfekte fyren til å bare høyt og tydelig og veldig lite subtilt så til de grader på alle punkter smelle skapet ned der det skal stå.

"Så du stoler på eksen at eksen hans sier at ikke han har følelser for deg. Smart Isak. Det er.. beste jeg har hørt i dag. Wow. Wooow."

287
maggs lover

Magnus i sesong fire, få det på

288

Magnus og Vilde-sesong <3 med bipolar mor og Vildes selvbildeproblemer, kan det blir veeeeldig interessant

289
magnus sesong 4

Helt enig så sant ikke Sana blir valgt. Magnus har syk mor, dårlig drag på damene. Alle kompisene får sjekket damer unntagen han.

290
EVEN

i sesong 4! Han er jo klart den mest interessante å følge nå!

291
Lill

Ja, det tenker jeg og. Even i sesong 4 ?

292
Sesong 4

Dette er nok allerede bestemt, og personer som har kommet inn i serien i ettertid, blir sjelden hovedpersoner, så dette blir nok en av de personene vi har fulgt med fra begynnelsen. Sana ligger godt an ... men hun er jo født i 1996, og er vel ikke elev på Hartvig Nissen skole neste høst .... vel, serien trenger vel ikke å forholde seg til den skolen... men ....

293

Hva snakker du om? Sana er da født i 1999, akkurat som de andre hovedpersonene. Og hvis du mener Sonja, så har vel ikke hun vært med så mye at det er sannsynlig at hun blir viktig i fremtiden...

294

Sana går jo 2. året akkurat som Isak, Jonas, Magnus, Mahdi og Vilde. Hun er født i 99 tenker jeg.

295
Plissssssssssss SKAM red.

Ikke la det nå gå vinter og vår før det går opp for Isak at han må kontakte Even - da fremstiller dere han som en smule treig og det inntrykket vil vi jo ikke ha av gutten vår 🙂

296

Dont worry. Det bare to episoder igjen av sesongen 😉

297

Men han er jo det da, det er liksom ikke noe tak i ham.

298
Må ta tak

Det er vel no det skal bli tak i han...

299
Seriøst!

Det er jo virkelig ikke så rart, enhver 17-åring (og hvem som helst) kunne jo blitt satt ut av denne situasjonen! Synes det er realistisk at han er "treig".

300
Hehe.

Og tvpublikumet bad Isak: kjære Isak, gå og redd Even tilbake, for han er så ulykkelig uten deg. Men Isak turte ikke, for han var redd Even hadde det best uten ham. Så tvpublikumet bad Jonas, kjære Jonas, dra hjem til Isak og si ham noen støttende ord, for Isak tør ikke redde Even, og Even er så ulykkelig uten Isak. Men Jonas trodde Isak og Even skulket skolen sammen, og skjønte ingenting. Så bad tvpublikumet Sana, kjære Sana, fortell Jonas at Isak ikke har det bra, så Jonas kan dra hjem til ham og si ham noen støttende ord, så Isak kan dra og redde Even tilbake, for Even er så ulykkelig uten Isak. Men da lo Sana og sa; Serr, tror dere Julie Andem skal skrive noe dere forventer! Er dere helt noobs?

301
ffwl

Enig! Jeg trodde at Magnus er bare en "comic relief", men han viste meg totalt feil nå. Go Magnus ?

302

Magnus, rising to the top i den här säsongen alltså

303
maja

elsker MAGNUS!!!!!!!!! <3 er så glad!!

304

Forstår/hører jo langt det meste, meen mangler nu alligevel de norske undertekster nrk.

305
Norsk..

Akkurat her var det endel mumling, spesielt når Magnus sier at mamman hans også er bipolar, så her måtte jeg også som norsktalende spole litt frem og tilbake og sette volumet på max 😉

306
Svensk

Skönt att inse att inte ens ni från Norge alltid förstår vad som sägs, jag som svensk tycker det går hyfsat bra att förstå det mesta men när de börjar mumla blir det svårt alltså.

307
Tips

Jag tittar en gång utan text sedan en gång med ❤️

308
lettet

Bra at du sier det, fordi jeg har ikke norsk som morsmål, men har bodd her god stund. Men jeg skjønte veldig lite den første gangen, Har sett kippet nå sånn 10 ganger men er fortsatt ikke helt sikker på hva han sier 😀

309

Ja, især når drenge-gjengen snakker (mumler)!! Synes ellers også jeg forstår det meste, men de undertekster er alligevel en god hjælp 🙂

310
danskeren

De kommer! Bare vent lidt, nogle gange går der en halv time eller en time før underteksterne er på. Jeg forstod heller ikke alt!! 😀

311
Rebecka

Eller hur!!! Tyckt Magnus varit skikkelig random, och så kommer han in som the savior och räddar allt.
Magnus, den mest underskattade karaktären <3333

312

Det var jo helt nydelig!! Han ække hjernedød... ??? Kudos til Magnus ?

313

Jeg elsker dette! Magnus? "Hun er ikke gal, hun er bipolar." "Hva med å spørre Even om hva han føler?" Magnus, han har forstått så mye mer enn vi tror, ass.
Nå Isak, må du redde Even tilbake til deg! Jeg er så glad, så glad, så glad!!

314
Yes!

Innerst inne, er ikke de fleste personer gode og mener det beste? Eksempler fra Skamuniverset: Vilde, Sana, Jonas, og nå Magnus. Forresten har jeg aldri likt William, og ble kjempelykkelig da den overfladiske personen forsvant ut av Skam. Ble kvalm av hele fyren, ikke halve ... men innerst inne fins det sikkert noe godt med han også. Men; vi har alle ulike oppfatninger

315

Herlige Magnus! Den så jeg ikke komme, så fantastisk bra.

316
Endelig!

Ikke jeg heller, men så utrolig kul han er <3

317
Halla

Yes, så kul han er!! Alt oppsummert! Ja, ja, Isak - du må ta kontakt med Even!! NÅ!

318
Kardemomma

Og så enkelt og greit oppsummert!

319
Et lite eventyr

Og tvpublikumet bad Isak: kjære Isak, gå og redd Even tilbake, for han er så ulykkelig uten deg. Men Isak turte ikke, for han var redd Even hadde det best uten ham. Så tvpublikumet bad Jonas, kjære Jonas, dra hjem til Isak og si ham noen støttende ord, for Isak tør ikke redde Even, og Even er så ulykkelig uten Isak. Men Jonas trodde Isak og Even skulket skolen sammen, og skjønte ingenting. Så bad tvpublikumet Sana, kjære Sana, fortell Jonas at Isak ikke har det bra, så Jonas kan dra hjem til ham og si ham noen støttende ord, så Isak kan dra og redde Even tilbake, for Even er så ulykkelig uten Isak. Men da lo Sana og sa; Serr, tror dere Julie Andem skal skrive noe dere forventer! Er dere helt noobs?

320

I love it

321
Yepp

?????

322
?????

?

323
Ååååå

Å så elsker vi Magnus ?????

324

ÅÅÅÅ ja Magnus!! For en positiv overraskelse, så utrolig fint å høre <3

325
Rebecka

Magnus 4-ever. VIsste att han hade det inom sig.

326
Magnus for President!!

Enough said..

327
????

Se Isak!!! ÅPNE SEG OPP IKKE STENGE SEG INNE

Da skjer de UTROLIGSTE ting. Som at MAGNUS kommer med visdom.

Nå blir det faen meg KARDEMOMME her snart

328
L O L

«Nå blir det faenmeg KARDEMOMME her snart» er et uttrykk jeg ikke visste jeg trengte i livet mitt, men sånn har det altså blitt

329

MAGNUS ❤️❤️❤️❤️

330
PREACH IT MAGNUS

AMEN AMEM AMEN

331
Ikke amen men

Andem Andem Andem

332
Mags 4 president

Sesong 4 = Magnus ass

Hadde vært kult
Se om han endelig klarer å få seg et hook eller ligg.
Herlig fyr
Kommenterer ikke for fort.

333
GO MAGNUS!!

Åh, herlig! Flott at Isak åpner seg opp og deler. Magnus overrasker stadig, ass! Elsker måten han bare tar alt så kuli på. Levd med en bipolar mor hele livet, men er helt OK med det. Håper Isak skjønner at det fortsatt kan være ekte mellom ham og Even, og at det kan bli de to! ❤️

Alle mennesker har jo issues, noen større enn andre, gjelder bare å lære seg å leve med det.

PS, hva er opp med "Du kommenterer for fort. Ta det kuli..."?? Det kommer jo hele tiden, uansett, argh.

334
Ja bra

Bra! Gå och snacka med Even! NU!

335
Så ikke den

At Magnus skulle bli den som kom med gode råd. Fantastiske Magnus. Digger deg.
Håper Isak hører på deg og tar kontakt med Even snart

336
Hurra

Så bra!! Isak er jo bare omgitt av gode venner <3

337
Nå ble eg lettet???

Han er jo skikkelig god han magnus da.. elsket dette klippet. Isak har kjempe gode venner da.
Så flott å høre når Magnus fortalte om moren sin. Det får nok Isak til å tenke litt....

338
Stadig avsløres...

hvor gode vennen til Isak faktisk er. Denne gangen er det Magnus som imponerer stort. Det virker nesten som historien kan gå alle veier, men at Isak likevel kommer til å komme greit ut av det, takket være sikkerhetsnettet av gode folk rundt seg.

339
Jaaaaaa ?

Så bra Isak. Snakk med kompiser.
Jeg er så lettet.

Isak Finn Even nå ?

340
71 modell

KK = kloke kule Magnus❤️????

341
Magnus er kul

Elsker dette! ❤️❤️❤️❤️❤️ Nå Isak, is your time to svar Even❤️❤️❤️❤️

342
Gjest

Det er det klogeste der nogensinde er kommet ud af den drengs mund!!!! MAGNUS du er dagens mand i skysovs

343
Kjærlighetsdoktoren

Magnus, du er så utrolig bra!! Digger deg!! ?

344
JEG ELSKER DIG, MAGNUS!!!

Lige det Isak (og vi) trængte til at høre <3

345
Besatt

JAAAAAAA ❤️❤️❤️

346
GO MAGNUS!!

Åh, herlig! Flott at Isak nå åpner seg opp og deler. Magnus overrasker stadig, ass! Elsker måten han bare tar alt så kuli på. Levd med en bipolar mor hele livet, men er helt OK med det, og ufarliggjør hele greia. Håper Isak skjønner at det fortsatt kan være ekte mellom ham og Even, og at det kan bli de to! ❤️

Alle mennesker har jo issues, noen større enn andre, gjelder bare å lære seg å leve med det.

347
Klang

Nydelig!

348
hjem til even

ISAK SPRIIIIIIING

349
Wow Magnus!? kjetil

Dette hadde jeg ikke trodd om han. Jeg som trodde han var en litt enkel sjel med godt humør. Her viser han jo dybde og forståelse for at ting er kompleks. Og gir et godt råd. Jeg har tatt feil av han. Like god kompis som Mahdi og Jonas jo. Love you Magnus! 😀

350
MAria

firsts

351
EVEN + ISAK = FOREVER

Jaaaaas!!!! Akkurat det Isak trengte å høre! Og selvfølgelig skulle det være kattehookeren som fikk æren av å være budbringer av fornuft. Takk og takk og takk og takk, nå kan jeg endelig begynne å puste igjen!

352
❤ Magnus ❤

Magnus, du ruler! Nettopp det Isak behøvde å høre! Yes! Yes! Yes! ❤

353

Den så jeg IKKE komme! At det var Magnus av alle som skinne snakke litt sense inn til Isak. Fantastisk!

354
Stine

Serr - Magnus saves the day!

355
Glad

Det perfekte klippet <3 Håper Isak tør å kontakte Even!

356

Hjelp fra uventet hold. Så bra Magnus ❤ Nå begynner jeg å tro at alt skal ordne seg.

357

Magnuuus ass!! ❤️❤️❤️ Og btw, Han og Vilde. Ment to be. Ferdig

358
Enig!

Ja, dette øyeblikket minner om da Vilde plutselig kom med kloke ord til Noora da hun endelig åpnet seg for vennene på 17. mai i sesong 2. Hun også overrasket alle. Håper på fint øyeblikk mellom Magnus og Vilde på juleavslutningsfesten!

359
*ferdi

🙂