553 kommentarer

  1. Jeansybaer

    swag ass

    42
    • Jente 18

      Stakkar Isak, han virker så utrolig forvirret med sin egen seksualitet. jeg lurer så fryktelig mye på hva de andre kommer til å si når Isak kommer ut av skapet. Sana feks hun virker imot homofili

      2
      • Kristina

        Jeg regner med at Sana vet det, det var ganske obioust da han startet å kritisere henne pga hennes syn på homofili 🙂

        2
      • Ikke så sikker

        Tror Isak er ganske klar over sin egen seksualitet. Kanskje han ikke aksepterer det selv og ikke vil at andre skal vite det, men han er nok sikker på hvem han liker.
        Tror Sana forsto at noe på gang når han begynner å snakke om homofili, men hun snakket med hard tone for å se reaksjonene hennes. Jeg tror ikke hun har noe imot det

        2
      • Misforstått

        Tror du har misforstått… Sana er imot homofili, ja, men det betyr ikke at hun ikke respeskterer andres valg.

        1
      • Julian

        Merkelig kommentar. «Jeg er i mot deg men det betyr ikke at ikke jeg respekterer deg» liksom?

      • Sana ?

        Hun sa aldri at hun var imot homofili. Isak begynte med å dra alle under samme kam når det gjelder hva religiøse folk mener om homofili. Sana kan ikke nekte for at det står at homofili er feil i koranen, for det ville vært en løgn. Men hun sa aldri «jeg er imot homofili».

        4
      • :)

        Jeg synes ikke Sana er imot homofili, hun prøvde bare å få fram et poeng med at verken naturvitenskapen eller religionen nødvendigvis alltid har gode svar på ting.

        9
      • M

        Jeg fikk ikke det inntrykket av at hun er imot homofili. Hun ble jo egentlig bare litt irritert fordi Isak sa ditten og datten om religion 🙂 Virker som hun passer litt på Isak egentlig 🙂

        22
      • Julian

        Så fett å kalle andre «avvik» da

    • JS

      Kanskje vi skal kle oss ut som katt og mus… jeg døde

      22
  2. First

    First

    3
    • at du gidder

      tragisk

      1
    • Herregud stopp

      NEI!!!

      2
    • Haavard_bekken

      alle kan ikke være first.

      4
  3. My

    First

    3
    • Kjære firsters

      Det er umulig å vite om man er først, med mindre man jobber i redaksjonen. De samler opp kommentarer i flere timer før de legger dem ut. Så selv om du ikke ser noen kommentarer, kan det ligge mange i pipelinen.

      4
  4. Ædabædda

    First

    6
    • -_-

      Gratulerer med dagen da

  5. :)

    babe

    8
  6. Urmom

    Hva var det moren hans sendte?

    1
    • Hei

      Kommentarer med innhold fra Bibelen

    • bibelvers

      En nesten uforståelig (mye skrivefeil og dårlig tegnsetting) tirade med tilsynelatende random bibelvers.

      4
  7. :(

    Vorse med Sonja liksom…?

    10
    • sjalusi

      kanskje Even tenner på å se Isak syksjalu…kan være Even ikke er den vi tror?

      3
  8. Blyant

    Sana har skjønt det, men tror samtidig hun respekterer Isak og velger å ikke konfrontere seksualiteten hans

    30
  9. Morten

    Sana er bare helt dronning!

    27
  10. 1233

    Intenst!

    1
  11. SkamErKjempeGøy

    SHE KNOOOOWS!!!!!!

    20
    • Sana er synsk

      Det er den magiske hijaben vettu!

      13
  12. FJ

    Homofili… eller pølser.
    Tipper Sana har luktet lunten, særlig etter reaksjonen på Emma

    3
  13. SanaSol for president

    Fredagsklippet Bånder, 4:48. Følg med på Sana. She knows!

    24
    • lol

      sana vet alt da!! hu har jo magisk hijab!!

      2
  14. Sh

    Sound easy???? prøver så å roe i land d kleine

    5
  15. Imme

    Slaay Sana! Hun har nok skjønt det lenge

    3
  16. Skrivefeil i overskrift

    ville bare si ifra

    2
  17. NEJ

    nejnejnejnejnejnejnej nu troede jeg lige, at even og isak skulle holde vors alene, og så har han sagt det til sonja??? altså hvad sker der? hvis han gerne ville have alene tid med isak ville han jo ikke have sagt det til sonja… #kjempeDRITTSEKK

    38
  18. maya

    er moren til isak rusmisbruker?

    2
    • Giz

      I ses 1 var Isak hjemme fra skolen fordi faren hadde stukket av og mora sleit psykisk. Da sa Jonas (til Eva) at hun var rimelig gæærn fra før også, eller noe sånt.

  19. Frustrerende

    Homofili innenfor evolusjonsteorien blir ofte sett på som en måte å kontrollere populasjonen på.

    6
    • Ateistfarer

      Naturen kontrollerer ikke veksten på en populasjon. Det er ingen biologer som mener dette.

      • Miski

        Epigenetikk, noen?

        1
    • Evolusjonsteorien kan ikke tenke

      Evolusjonsteorien er ikke noe som kan tenke og planlegge at det er en god ide at homofili er et fenomen som kan unngå overpopulasjon. Teorien går ut på at den med forutsetninger for å overleve kan videreføre sine GENETISKE egenskaper.

      Hvis homofili er genetisk bestemt, MÅ homofile videreføre sine egenskaper gjennom å lage barn. Dette er fullt mulig at kan skje, da mange homofile har undertrykket sin legning gjennom tidene for å unngå de følgene homofili måtte ha i samfunnet. Da har de ofte i stedet giftet seg og fått barn med damer. Men det har ingen logisk sammenheng med evolusjonsteorien.

      1
    • Interessant teori, men...

      Hvordan forklarer man det ut fra naturlig seleksjon?

  20. Dansker

    Sana knowsss

    4
  21. Det er meg

    Til barneskole elevene som skriver: «FIRST».
    Se på jenter eller noe fordi dere er for liten til å se på skam.

    31
    • Think before you write

      Mange har rett til å se på skam så shut the fuck up(er ikke på barneskolen)

    • skam

      Dere er for liten? Lær deg norsk

      1
  22. Danmark elsker SKAM

    Damn, that wink at the end <3

    11
  23. grrrr

    Hva er poenget med at dere skjekker komentarene fór de publiseres nàr det er greit at det stàr «first» ti ganger ?

    18
    • Ufine kommentarer

      Det er lov til å være retarded og si FIRST, men det er ikke lov med personangrep og ufine konmentarer

      1
  24. Sanasol

    Enten så synes sana at det er vittig med Emma som er så keen på Isak, eller så er hun litt mistenksom ang Isak og homofili. Å bare plutselig snakke om homofili før så å prøve å redde seg inn igjen og i tilleg virke en smule skuffet når han får vite at han ikke skal vorse alene er noe å stusse på…? Kanskje hun leser han såpass lett?

    Sana er jo ikke dum.

    25
  25. Religion

    Fair enough Sana, but still..

    2
  26. Mariann

    Sana, det der med at naturlig seleksjon ville ha fjernet homoseksualitet er en misforståelse. (Kort fortalt: det kan være en evolusjonsmessig fordel å ha homofile individer i gruppen, fordi de da blir en ekstra ressursperson som beskytter ANDRE artsfrenders oppvoksende avkom…

    …bortsett fra det var det jo et greit klipp. Selv om jeg er ganske skuffet over at det skal være andre til stede på vorset.

    14
    • Giz

      Hun diskuterer jo bare. Vil vise Isak at han får respektere hennes livsholdning, så skal hun respektere hans.

    • Evolusjonsteorien kan ikke tenke

      Men dette betyr jo at homofile har måttet videreføre sine gener på et vis da i så fall. Hvis homofili er genetisk bestemt, så ville naturlig seleksjon utryddet homofili som fenomen. Det er kanskje fordel å ha homofile individer i gruppen som ressursperson, men det handler ikke om naturlig seleksjon.

      1
      • Urk

        Det er en fordel for moren til det homofile avkommet fordi hun øker sine sjanser for at de andre barna (og dermed hennes genmateriale) overlever. Er en grunn til at det er høyere prosent homofile sent I søskenflokken!

        3
      • K

        Genet ligger ikke kun hos vedkommende, ligger jo i slekten, så dersom det er fordelsaktig og meningen, så blir de jo ikke utryddet bare fordi en ikke får barn selv.. og sistnevnte er jo fortsatt mulig om en kun vil ha barn i tillegg..

    • Jo, men...

      Naturlig seleksjon er ikke alteruisme. Selv om det skulle stemme at overlevelsen til gruppen som et hele blir bedret av å ha homofile individer i gruppen, så svarer ikke det på det faktum at individets gener må videreføres gjennom reproduksjon for at ikke genene skal bli selektert bort.

      1
      • Mariann

        MORENS gener videreføres via de andre i søskenflokken.

        Jeez, folk stirrer seg så blind på det der med at evolusjonsteorien fungerer på individnivå at de helt glemmer hvilket individ som får unger…

        2
      • Miski

        Joa, men ettersom det kan være epigenetikk og alle individene i en gruppe ikke trenger å videreføre gener ettersom de til en viss grad er delt i den gruppen, er det kanskje sånn at grupper med homofile har overlevd uansett. En annen ting er jo at homofili ikke har vært akseptert før, og at genene derfor har blitt videreført (hvis de ikke er epigenetiske).

        1
  27. Helvete

    Hvorfor faen har Even invitert jenter mæ??? Damn it

    2
  28. morty

    Sana skjønner alt, som alltid

    3
  29. Sana the sun

    Haha.. Når Sana smalner øynene… DA vet man at hun er pissed, skeptisk, provosert… eller at hun har gjennomskuet deg ?? Hun leser deg som en åpen bok, Isak!!

    30
  30. sanasol

    …eller spise pølser… nice save isak

    105
  31. Charlotte

    Hahaha, Sana syns de halloweengreiene er såå dumt, kommer ikke over blikket hennes as

    5
  32. Dette blir verre og verre

    Stakkars Isak… og stakkars Emma som tror hun har fått seg kjæreste! Det er jo ikke så rart etter all klininga på vorset. Jeg skjønner at Isak er forvirra, men det er jo ikke greit å tulle med følelsene til Emma på den måten.

    Og hva er det Even driver med??? Begynner å bli enig med de som har sagt at han driver med sånn hot/cold-behandling av Isak, og han er heller ikke fair mot Sonja når han driver og flørter med Isak. Men han slipper vel unna med det fordi han er sjarmerende.

    34
    • Sonja knows

      1. Fikk inntrykk av at Isak hadde «bestemt seg» for ikke å være gay (noe som selvfølgelig gikk veldig dårlig!) etter besøket hos Even,og som ledd i dette sjekket opp Emma (igjen).
      2. Tror Sonja er en del av dette spillet – at hun og Even sammen om å playe Isak (og Emma). Hvis ikke det er for drøyt for SKAM, da…

      2
  33. Ingeborg

    Sana er ikke dumm, hun forstår mere enn hun gir uttyrkk for! Det er tross alt mere mellom himmel og jord??

    4
  34. Anonym

    Emma er så innpåsliten!!!

    8
  35. Lættis

    Sana knows!

    3
    • O

      Hvis hun vet var det dårlig gjort å svare på den måten om homofili, i stedet for å vise litt støtte til en venn i en vanskelig situasjon.

      1
  36. innsbruck

    elsker sana men hvorfor føler hun seg alltid så skikkelig fort angrepet? uansett så vet hun om isak nå

    5
    • Måka

      Er vel fordi hun er så vant til å bli konfrontert. Ganske glad i steinansiktet hennes.

      5
  37. Baldwin

    «eller spise pølser og sånne ting» lmao, veit ikke om det hjalp så mye akkurat, Isak.

    46
  38. Matta

    Jeg må si jeg mistet litt av respekten for Sana etter det hun sa om homofili (Ikke at måten Isak dissa religionen til Sana var greit, heller.) Men med tanke på at Sana er en av de mest sosialt intelligente karakterene i serien, og at hun antagelig har forstått at Isak sliter med å komme ut av skapet, gjør hun det bare vanskeligere for han når hun sier sånt.

    14
    • Mathilde

      Hun sa jo ikke noe om at hun personlig var imot homofili.

      1
    • ❤️

      Sana prøvde å få frem et poeng om at Isak sin tro på evolusjonsteorien heller ikke kan forklare alt. Og ble nok litt provosert. Og hun så jo heller ikke de usammenhengende meldingene som tikket inn fra Isaks mor. Men til tross for sin tro er jeg sikker på at Sana vil være der som en bauta det øyeblikk han åpner seg

      5
    • Sprittusj

      Hun prøver bare å sette det Isak sier på spissen. Han mener religion er tull og naturvitenskapen er det eneste man kan tro på. Men hun utfordrer tankegangen hans og det er jo bra når han er fordommsfull. Ikke alle religiøse mennesker er mot homofili.

      6
  39. Respekt

    Dette synes jeg var en fin scene. De spiller så godt begge to. Fint å få frem hvor forskjellig mennesker kan tenke – noe vi alle nettopp gjør. Folk lander på ulike konklusjoner ut fra bakgrunn, livserfaring, opplevelser i hjemmet, påvirkning fra ulike kanter, egen refleksjon osv. Begge syn som her forfektes har problemstillinger knyttet til seg (ja, evolusjonsteorien også – men også dette med å tro), og det er smart av SKAM å få frem nyanser i dette. Liker at det er sneket inn et input om å respektere andre menneskers grunntro og livssyn. Det gjelder både trangsynte troende (kristne, muslimer osv) og fordomsfulle ateister. Er en del av dem i kommentarfeltet her på Skam, gitt. Respect!

    43
  40. Marte

    Digger Sana <3

    3
  41. Yoo

    GO Sana!????

    1
  42. Religion: win

    Riktig Sana!!! #represent
    Endelig beviste Sana angående at religion har rett. Det med homofili var så sant!!

    4
    • Måkejævel

      Psykisk sykdom? Mener du seriøst det?

      29
      • eksempel

        Tror ikke sana mente det der med psykisk sykdom bokstavelig, men brukte det som eksempel for å sette ting litt på spissen så isak skulle skjønne greia, men at nei, det var ikke så enkelt å forklare homofili, men det eksisterte likevel. Fikk inntrykk av at Sana er helt ok med homofili..

        8
      • Og?

        Har ingenting I mot homofile men det er fullt mulig det er en psykisk lidelse, ikke I noen negativ form, men bare noe som har gått «galt»

        1
    • Lalala

      Evolusjonen handler ikke om hva som er rett og galt, men er i hovedsak en teori om hvordan raser utvikler seg.

      Det moderne synet på homofili beskrives bedre av utilitarismen som handler om lykkemaksimering. Siden homofili ikke skader noen så skal det være lovt (at samfunnet eller enkeltpersoner syns det er «feil» eller ekkelt uten noen god grunn tas det ikke hensyn til, fordi det er en forbigående hindring). Mange lærer om dette i RLE 🙂

      Både Sana og Isak virker litt under-educated på området egentlig.

  43. ok

    …skjønner ikke hvilken vei serien går, isak blir bare mer irriterende for hver mini klip som kommer..null respekt.

    1
  44. Margo

    Føler at Even bare driver å player Isak.
    Even kommer så sykt til å knuse hjertet til Isak. Bare vent.

    25
    • I know

      Jeg tror du har helt rett!!!

  45. Karianne

    Ååå, spennende

  46. Isak + Even

    Emma er over gjennomsnittet irriterende

    27
  47. sara

    10 points to Sana

    5
  48. ?

    Dette blir jo bare trist. Even båndet Isak og Sonja båndet Emma på revyvorset. Virker rimelig kalkulerte disse to. Hva slags rollespill driver de med, egentlig? Og Isak må ha vors på fredag: Sjakk Matt! ?
    PS: Var det ikke Gud som beordret Abreham å ofre Isak?

    13
    • Måkejævel

      Men i islam var det vel ikke isak som ble ofra, om jeg husker rett, men bror hans.

      • ?

        Mulig det. Tok utgangspunktet i den bibelske utgaven, hvor Gud beordrer Abreham å ofre Isak. For så å stanse ham i siste sekund.

      • Måka

        Nei, nei. Ikke vær trist. De diskuterer religion, sant, – og isak ser på all religion som en greie. Og da er det litt interessant at navnet hans har litt forskjellig symbolikk i kristendom og islam.

        Trur jeg må begynne å skrive litt lengre kommentarer, så jeg ikke bare sprer forvirring…

        2
      • Sønnen til presten

        Stemmer.
        Historiene har tydelig likhetstrekk, men i jødisk/kristen tradisjon er det Isak som skal ofres, mens det i islamsk tradisjon er Ismail.
        Isak blir sett på som stamfar til det jødiske folket, mens Ismail er stamfar til det arabiske folket.
        Ismail hjalp Ibrahim (=Abraham) å bygge Kabaen og skal som barn har fått vann til å piple opp fra bakken i ørken, der nå Mekka ligger.
        Under Haji (pilgrimsreisen til Mekka) skal pilgrimmene bl.a. kaste stein på det stedet der en tror at Ibrahim kastet stein på djevelen som prøvde å overtale Ibrahim til å ikke ofre Ismail.
        Også her kom det en sau i siste liten som ble ofret i steden for Ismail.

        3
    • ?

      Tenker også at Gud kan tolkes som regissøren i dette «Baz Luhrman-dramaet». Så spørs det da hvem som blir regissør (Gud) og hvem som blir engel (Julie) av Sonja & Even.

      3
  49. I tankene

    Lurer på hva som skjer når Isak, enten med vilje eller tvang, kommer ut av skapet… Spesielt når han alltid ser så ned på homofili og lyver om det… Vi vet alle hva som var i tankene hans når han kritiserte religionen til Sana… Nettopp, homofili

    3
    • Sissi

      Han kritiserte ikke religionen til Sana – men religion generelt. Dette gjorde han fordi han er fed-up av all den kristne svadaen moren hans sender på sms.

      35