Let’s pray for a clip with yousef included tonight<3333
(Yousef+Sana= Yosana, what do you think??)
Sanef
Sanef er bedre. Sana sitt navn først
Yousana > Sanef
Men Yousana høres bedre ut…
S
Jeg stemmer for Sansef. Sana først, men like mye fra begge;)
sanasol
men nå har de fleste blitt enige om at det blir Yousana da 🙁
JIPPI
Men skjønte ikke hva yousef mente med meldingen han sendte til sana. Hva mente han?
sanasol
husker du det broren til Sana sa? at hun kommer til å få mye hat for å være russ fordi hun er jente. Yousef tenkte på det og sendte den meme’en «Who run the world. Russegirls. Fuck haters, you go girl» for å støtte henne
SAYO
❤️
...
Hvornår kommer der mere fra Yousef
JIPPI
Men skjønte ikke hva yousef mente med meldingen han sendte til sana. Hva mente han?
Emilie
I love it. Drrrama 😀
Ida
Sana er best.
..
Sana er keen på den bussen, altså! Hvordan skal hun fikse de pengene, mon tro…? 🙂
sana fikser
Sana e så kul, selvstendig og e rett å slett helt rå. hu bryr sæ ikke om alle andre sine meninge. å syns sesong 4 e fette rått! beste sesongen ever<3
Limi
Agreed!
noName
1.
Anne
Var ikke de venner med Ingrid og Sara i sesong 2?
maja
tenkte det samme. skjønner ikke hvorfor de er så slemme nå??
Nja
Eva skværet litt opp med ingrid i sesong 1, men de utestengte jo vilde i sesong 2. Og er alltid litt maktdrama i russetiden og på vgs.
K
For noen jævla rasistiske horer. Unnskyld meg men dette blir for mye as.
Njïejte
Uansett hva de har sagt eller gjort har du ingen rett til å kalle jenter for horer. Skjerp deg.
K
Vil ikke si de hadde noen rett til å behandle Sana på den måten heller. Sana fortjener ikke russebuss fordi hun i deres mening ikke er «norsk»? Og ikke verdig nok til en russebuss om hun ikke er det de mener de har rett til å definere som «norsk»? Hva er værst, personer som behandler andre som mindreverdig søppel uten annen grunn enn hudfarge/utseende eller å kalle slike personer for hore? Synd at rasisme er så godtatt her i Norge. Over og ut
korv
Ingen har försvarat rasismen. Rasism är fel precis som att sexism är fel, det finns ingen motsättning i det.
Det er ikke bedre å være seksist enn å være rasist
Det er ingen vits å krangle om det er verre å være rasist eller å være seksist. Begge er feil.
Unnskyldning for å oppføre seg dårlig?
Man trenger ikke oppføre seg dårlig sjøl om noen andre oppførte seg dårlig først, eller?
.
Det er jo et sitat fra sesong 1!!!
Hustler in Hijab
Whatever! Om SKAM promoterer et lavpanna uttrykk trenger vel ikke vi å føre det videre?? Å kalle folk hore og andre sykt nedsettende uttrykk sier aller mest om den som sier det. Men klart det sårer folk også. Og det er usaklig. Så bare slutt med det.
Idioter, ikke horer
Jenter som kaller andre jenter horer… Rasistiske idioter, ja, men trenger ikke si horer.
Siri
Word, sister.
Klamydia
«Du veit, sånn statistisk sett, så er det sånn at jenter som kaller andre jenter sluts (horer), har 90 prosent større sjanse for å få klamydia.»
Shitt
Gleder meg helt jævelig til å se hva som skjer
Susan
Hi from Slovakia!❤ Skam is the best show ever❤
K
Love the drama tho. Håper Sana beats their asses
!!!
Herregud for noen forferdelige jenter det er på den andre bussgjengen!!!! Å stå foran en muslimsk jente, og samtidig selge gjengen sin fordi de er vanlige, norske jenter!! Hva skal det liksom bety??? Blir kvalm
Lisa
#~#
Soph
Hva skjer med Kosegruppa? Lurer også på hvordan Noora plutselig er i andreklasse igjen ass.
Vil gjerne se en tysk time med Sana og Chris!?
Verdens beste og kuleste russebussjenter!
Å dæven nå lo jeg godt altså!! Sana badass altså, sjekker teknisk stand og greier! Er jo også like morsomt å se ansiktene til de andre jentene når Sana begynner å by på bussen! Og jeg har sansen for Mari jeg altså sjøl om ho spiller en liten rolle i serien!
Seriøst??!!!
Hvis denne sesongen kommer til at handle om en bus-fight well then I’m going to be very disappointed.
Svein
Det er jo ikke det som er hovedplottet. Det handler om Sana’s kamp om å både leve i tråd med islamsk og norsk kultur, og derfor er det å være en tradisjonell russ viktig for henne.
1881
Sesongen synes å handle om rasisme/diskriminering, fordommer og kjønnsroller.
Syns det er synd dersom det enste du ser er en buss.
Tidligere russ
Det viktigste er at norske tenåringer ikke blir skuffet. Denne serien er for dem, og for dem er russebuss og forberedelse til russetiden et tema.
Siri
Russebuss? For norske tenåringar i HEILE Noreg? Eller meiner du norske tenåringar kun rundt storbyområda? For buss er faktisk ikkje standard overalt.
Sana ❤️
First
Skam fan!!
Yesss!! Bra Sana???
Skam fan!!
Btw: First!!
Sana is the new
Leader of the gang. Elsker den jenta.
....
Sana has lost the plot.?
bosslady
SANA ÄR QUEEN!!!!!! jag fick liksom goosebumps när hon sa «jag fixar de» aaaaa
tiredofthisbs
fuck you for this useless plotline that’s going nowhere and for wasting a week with this
Sara
Y’all need to chill, russ is an essential part of being a teenager at a Norwegian high-school, especially the busses in the Oslo-schools. It’s a huge thing. I get that it’s boring for foreigners, but guess what. The show isn’t primarily aimed at you
tiredofyourbs
the «russebuss» was the reason why they all became friends, so it’s not meaningless. I think it all will come together in the end and actually make sense
brat
stfu
Limi
pls dude, just do something else with your time then. Don’t spread hate. Remember All is love
Tidligere russ
This is a series for Norwegian teen-agers! «Russebuss» and preparations for the «russ» time in the 3rd grade are not useless and a waste of time for them. For them this is highly relevant. That’s what matters!
M.
I agree. They are not going to show us the Russe year, so what is the point with this? They could have had another story line where Sana can show us her gutsy attitude. This just reminds me that there isn’t going to be seasons reflecting the last school year. All for nothing.
Really?
Lol, the show owes you nothing
jesus
how is it useless? don’t forget skam is a very realistic show, not everything is gonna be about the plotline. they also have to show the characters’ everyday lives.
Um
Tf.. Rude and unnecessary thing to say.
eh
it’s a show made for norwegian audience, if you think «russ» is uselesss you should stop watching this
calm down
I get what you mean, but it’s still pretty rude to say. The plot could be about that bus and I would be happy, but for a last season? Hmmmm…
Hvem er det
Som er lederen af Pepsi-Max gjengen?
Ingrid
Ingrid, evas gamle bestevenninne
Tika
Jeg har mer inntrykk av at det er Sara (eksen til Isak). Hun som snakker hele tiden her iallfall.
Sofii
Wæææ Sana er så rå!
Ojoj
Nå blir det spennende!
siri
sara da, jeg likte jo deg 🙁 og har du ikke muligens to bak deg som også blir anklaget for å ikke være «norkse party jenter» til tider muligens? eller er det bare hijab som er problemet her?
uansett, går vi mot merging av disse to bussene her eller? siden de er 20 og «vi» bare 5? kunne vært interessant!
jeg håper neste uke gir oss noen svar, siden denne uken egentlig kun har gitt oss spørsmål og startet opp med masse mye plots når jeg egentlig bare ville ha sana som blir sett av vennene sine og noen søte blikk mellom yousef og sana!
lll
fantastisk
Tika
Elsker Sana!!
Jeg står for snakkinga! Vilde- du kan supplere LITT. Sana har gjort en deal før?. 20+5 = dada 25!! Just saying ..
Itsrejk
Føler jeg blir mer og mer som Noora, jeg nå.
Lissom, hVORDan skal Sana fikse 320K, lissom?! Hallo!
Lilja
Hun kjøpte jo opp hele dopapirlageret Vilde satt med. I sesong 1
Tt
Hvis man tjener 320.000kr på å selge et parti med dopapir, så skal jeg faen meg begynne å selge dopapir ass
25 pladser på bussen
pepsimaksgjengen er 20 og olafiaklinikken 5 .. mon ikke de alle ender på den bus i sidste ende ?? selvklart først efter en masse drama
ALSO hva sker med Noora ?? hvad er ‘hele sandheden’ ?? får vi flere klip idag?
Klaudia
Ingrid <3
Sara
Så sjukt fett, digger dette klippet. Catfifght, dette er et oppgjør med alle fra de ulike sesongene føler jeg.
Lisa
I’m so confused. Is this clip really five minutes of them talking about a bus we’ll never see them use?
Jenny
Its called a »russe bus» so its for the russe celebration next year, when they goes their last year on high school.
Jakki
But next year there will not be SKAM therefore it’s not really important
Get over it
Come on the preparation is just as important as the russ itself.
Not a Hollywood show
Like most youth in Norway they started the preparation in the beginning of their first year, they dont take a break in the second ! I understand that foreigners might find it boring, but Norwegian youth can relate to this even if we dont see their last year. Please, dont be negative! Peace
Faktisk
Goes their last year
ina
ja, men dette er siste sesong. Det kommer aldri en sesong der de går tredje året – og er russ.
Jakki
My thoughts too
5min lost
kait
It would be a good way to tie up the series with the girls getting their bus at the end of the season. Wouldn’t be surprised if that’s the final scene.
Limi
come on, can’t you see that this is nothing about the bus, and all about girls figuring out how to deal with each other? Also, it is about Sana being business queen, powerful and the only one actually checking the bus and its condition. #queensana
Hanna
Russebuss is a big deal in Norway and i think that this clip shows very clearly the microaggressions a poc muslim girl has to go through when she is participating in «Norweigan culture». The girls became friends over their russebuss so of course we are going to see a little bit about it even if we wont get a season when they are russ. I agree that the clip itself was a bit slow and the dialouge etc (except for the microaggressions) wasn’t super exciting, but I think that it is setting up the plot for the rest of the season. I mean, now she has to fix 320 000 kr, and how is she going to do that?? Shits about to go down…
Siri
Russebuss is a big deal in big cities in Norway??! Reality check, only in big cities, please.
Tidligere russ
This is a series for Norwegian teen agers! The bus preparations are relevant to them, even though this is the last season and we will not see them use the bus.
p
Sana du ruler ut av ville helvete
… men .. men … skjønner motivasjonen din veldig godt asså, men er det nå du for alvor sparker i gang det som skal bli en kjedereaksjon av hendelser?
Fro
1
Sanna
Herreguuuuuuuuuud, Sana er så feeet! 😀
Lisa
320k for en russebuss – og det er før de har fikset den? Wow – Oslokids er enten veldig rike, eller veldig dumme.
Mange
er begge deler 🙂
:)
vedder på at det ender med at gjengene slår seg sammen, 20+5=25, det er jo meant to be
...
Meeen kanskje litt for perfekt…
Sana er...
..Så syyyykt badass!!! <3 <3 <3
Selma
I just LOVE Sana.
,
hva er hemmeligheten din sana?
Nora
Vil ikke si at hun selger seg «godt» inn når hun kaller gjengen sin for «norske partyjenter». Virket som om hun siktet til Sana når hun sa det.
,
Gleder meg til å finne ut hvordan de skal skaffe de pengene fra:)
....
Well that escalated quickly
Krig
Nå blir det konkurranse
Ivy
Digger Sana! <3
Vill gärna bli bättre på norska!!
Hur används ordet «åssen» i norskan? Vad blir det översatt till engelska?
Undrar också över ordet latterkrampe, samt vad skillnaden mellan tram och trikken är??
Hade blivit super tacksam om någon velat hjälpa mig med detta!!!
.
«åssen» betyr «how»
Hvordan
Norsk bokmål blir det ; Hvordan
Åssen
Åssen har vært lovlig rettskriving i bokmål siden 1917. Inntill nylig var også åffer (betyr hvorfor) lov. Det er altså ikke ungdomsslang, som noen over her skriver, men et vanlig synonym som er mer uformelt, og mindre ‘fint’
Svorsk
Det er det samme som hvordan – eller hur som dere sier ? (Så how på engelsk)
l
åssen is the same as how, latterkrampe is when you are laughting really really hard.
:)
«Åssen» = hvordan ( how på engelsk. Som i «how are you») latterkrampe = ler seg ihjel ( laughing out loud) trikk heter tram på engelsk. Så det er det samme 🙂
Ingrid
Åssen – how
Latterkrampe – laugh until you start crying
Tram/trikk har jeg ingen god forklaring på
Svorsk
Latterkrampe er det samme som lættis som er å skratte jättemycke
Trikk er norsk for tram. Vi bruker ikke tram.
Sigrid
«Åssen» er et slanguttrykk for det norske ordet «hvordan»/»how» på engelsk. F.eks «Åssen går det?», som betyr hvordan går det/how are you doing. Latterkrampe kan sammenliknes med det engelske uttrykket «Laughing out loud» eller «convulsive laughter», dvs ukontrollerbar latter. Håper det hjalp 🙂
Åssen
Åssen brukes mest som det svenske order hur (som i hvordan går det/ hur er leget/ how you doing). Latterkrampe er når du ler så mye at det gjør vondt. Trikken er elektrisk sporvogn over bakken, tram/t-banen er tog som går over og under bakken slik som metroen.
Ikke helt
Åssen betyr hvordan, men litt videre. Brukes mest muntlig, men og lov i skrift
Sigrid
Trikk er det norske ordet for «tram», som brukes på engelsk. Tror det heter spårvogn på svensk? ;D
demon
Ja! Vi har spårvagnar där jag kommer från (Norrköping) och det är rätt många som säger trikk också! 🙂
Oo
Hvordan
norsk
åssen= hvordan= how
t-bane= underground
trikk= tram that goes over the ground
latterkrampe=when you are laughing really hard, like laughing my … off
Skam
Latterkrampe = laughing cramps
Trikk og tram er det samme.
Y
latterkrampe = when you laugh so much that your stomach hurts.
tram is the English word for «trikk».
Chloé
Trikk er som spårvagn (sånn det er i goteborg). T-bane går avogtil under bakken (typ london tube)
Tjena
«Åssen» er bare slang for «hvordan» (how). Er ikke korrekt å bruke skriftlig, men brukes muntlig i enkelte dialekter/sosiolekter.
«Latterkrampe» vil si å le skikkelig, typ så man får vondt/krampe. Vet ikke om det finnes et tilsvarende ord på engelsk? «Lættis» brukes også innimellom, som bare en forkortelse av «latterkrampe».
«Trikk» = «tram». Ordet «tram» finnes ikke på norsk.
Kristin
«Åssen» används som sagt på samma sätt som «hvordan» (alltså som ordet «hur» på svenska), det är slang om jag förstått rätt.
Latterkrampe tror jag bäst översättes till «skrattanfall».
Mig veterligen använd främst ordet «trikk» om spårvagnar i Norge, kan hända att någon enstaka använder «tram» men det är väl ett engelskt ord som kanske någon lånat in som ett låneord i så fall. I sak så är trikk och tram två ord för samma färdmedel, men skulle nog hålla mig till ordet trikk i Norge.
Lucy
Åssen = How, which, what kind (EN); Hvordan, hva slags, hvilken (NO)
Latterkrampe = When you laugh really hard, so that you get «cramps» in your stomach.
Trikk(en) (NO) = Tram (EN) (over ground)
Tog(et) (NO) = Train (EN)
T-banen (NO) = Metro (EN) (underground)
Njïejte
Latterkrampe = krampe/cramps for å le veldig mye eller lenge.
Trikk=tram. (Electric streetcar)
Jeg
Åssen er slang for hvordan.
SkamGuiltyPleasure
Åssen is slang for «How» eller «hur» in swedish. Latterkrampe means they are laughing so hard, while krampe means a cramp. There is no difference between «tram» and «trikk». It is the same.
Åsen (slang for hvordan) hur.
Latterkrampe – when u laugh so hard it hurts ?
Tram er trikk – spårvagn.
Hei nabo
Åssen=Hvordan=How
Trikk=Tram
Latterkrampe: å le/skratte så man får vondt i magen og det ikke gir seg, bare ler og ler 😀
skal prøve meg på ei oversettelse
åssen –> hvordan –> how
latterkrampe –> når man ler så det gjør vondt eller bare ikke klarer å slutte å le.
tram og trikk er vel det samme, etter hva jeg vet
Hei!
«Åssen» er en måte å si «hvordan» på som har blitt ganske vanlig blant spesielt ungdom. Bir «why» på engelsk.
«Latterkrampe» er at man ler eller «skrattar» veldig mye av noe, for eksempel at noen forteller en utrolig morsom historie. Som når man sier «rolling on the floor laughing» på engelsk.
Tror ikke det er noen forskjell på svensk «tram» og «trikken»
Tlaloc
Hvis du mener det engelske ordet «tram» og trikk betyr det helt det samme.. På norsk heter det trikk/en.
Åssen er som det ble skrevt før «how» eller «hvordan».
Latterkrampe betyder skrattkramp (alltså när man skrattar så mycket att man får ont i magen).
Språkeline
Tram = Trikk
Latterkrampe= Ler så man ikke kan stoppe, gjerne i situasjoner der det passer dårlig.
Elino
Åssen = hvordan ( how)
Latterkrampe= ikke klare å slutte å le/ skratta
Tram = perrong , trikk er trikk( bussen på skinner) 😉 Hehe
Maja
Tram og trikken er det samma. Latterkrampe er når du ler og ler og ikke klarer å stoppe.
Oversatt
Trikk is tramway. Latterkrampe is when you laugh really hard and can’t stop. Also used to describe smth really funny. Åssen er et annet ord for hvordan. Brukes mer muntlig og i dialekter. Ikke så mye i formelt bokmål. Du må skrive hvordan på skolen, men kan skrive åssen i chat f.eks. Ordet tram finnes på norsk, har ingenting med trikk å gjøre.
Latterkrampe
er når du ler og ler og ikke klarer å stoppe.
Det er gøy!
🙂
latterkrampe
«latterkrampe» er et uttrykk som brukes når man ler så man får «krampe» – man ler seg skakk. «Krampe» = spasm, cramp. «Tram» er engelsk for trikk. Trikk er sporvogn.
Tram lover
Trikk kommer från «elektrisk sporvogn» -> «elektrikken» -> «trikken». Det används bara i Norge. 🙂
Nina
«Åssen» er slang for orden «hvordan» – eller hur på svensk.
«Åssen da»? = Hur då?
«Åssen ser han ut?» = Hur ser han ut?
Ok?
Let’s pray for a clip with yousef included tonight<3333
(Yousef+Sana= Yosana, what do you think??)
Sanef er bedre. Sana sitt navn først
Men Yousana høres bedre ut…
Jeg stemmer for Sansef. Sana først, men like mye fra begge;)
men nå har de fleste blitt enige om at det blir Yousana da 🙁
Men skjønte ikke hva yousef mente med meldingen han sendte til sana. Hva mente han?
husker du det broren til Sana sa? at hun kommer til å få mye hat for å være russ fordi hun er jente. Yousef tenkte på det og sendte den meme’en «Who run the world. Russegirls. Fuck haters, you go girl» for å støtte henne
❤️
Hvornår kommer der mere fra Yousef
Men skjønte ikke hva yousef mente med meldingen han sendte til sana. Hva mente han?
I love it. Drrrama 😀
Sana er best.
Sana er keen på den bussen, altså! Hvordan skal hun fikse de pengene, mon tro…? 🙂
Sana e så kul, selvstendig og e rett å slett helt rå. hu bryr sæ ikke om alle andre sine meninge. å syns sesong 4 e fette rått! beste sesongen ever<3
Agreed!
1.
Var ikke de venner med Ingrid og Sara i sesong 2?
tenkte det samme. skjønner ikke hvorfor de er så slemme nå??
Eva skværet litt opp med ingrid i sesong 1, men de utestengte jo vilde i sesong 2. Og er alltid litt maktdrama i russetiden og på vgs.
For noen jævla rasistiske horer. Unnskyld meg men dette blir for mye as.
Uansett hva de har sagt eller gjort har du ingen rett til å kalle jenter for horer. Skjerp deg.
Vil ikke si de hadde noen rett til å behandle Sana på den måten heller. Sana fortjener ikke russebuss fordi hun i deres mening ikke er «norsk»? Og ikke verdig nok til en russebuss om hun ikke er det de mener de har rett til å definere som «norsk»? Hva er værst, personer som behandler andre som mindreverdig søppel uten annen grunn enn hudfarge/utseende eller å kalle slike personer for hore? Synd at rasisme er så godtatt her i Norge. Over og ut
Ingen har försvarat rasismen. Rasism är fel precis som att sexism är fel, det finns ingen motsättning i det.
Det er ingen vits å krangle om det er verre å være rasist eller å være seksist. Begge er feil.
Man trenger ikke oppføre seg dårlig sjøl om noen andre oppførte seg dårlig først, eller?
Det er jo et sitat fra sesong 1!!!
Whatever! Om SKAM promoterer et lavpanna uttrykk trenger vel ikke vi å føre det videre?? Å kalle folk hore og andre sykt nedsettende uttrykk sier aller mest om den som sier det. Men klart det sårer folk også. Og det er usaklig. Så bare slutt med det.
Jenter som kaller andre jenter horer… Rasistiske idioter, ja, men trenger ikke si horer.
Word, sister.
«Du veit, sånn statistisk sett, så er det sånn at jenter som kaller andre jenter sluts (horer), har 90 prosent større sjanse for å få klamydia.»
Gleder meg helt jævelig til å se hva som skjer
Hi from Slovakia!❤ Skam is the best show ever❤
Love the drama tho. Håper Sana beats their asses
Herregud for noen forferdelige jenter det er på den andre bussgjengen!!!! Å stå foran en muslimsk jente, og samtidig selge gjengen sin fordi de er vanlige, norske jenter!! Hva skal det liksom bety??? Blir kvalm
#~#
Hva skjer med Kosegruppa? Lurer også på hvordan Noora plutselig er i andreklasse igjen ass.
Vil gjerne se en tysk time med Sana og Chris!?
Å dæven nå lo jeg godt altså!! Sana badass altså, sjekker teknisk stand og greier! Er jo også like morsomt å se ansiktene til de andre jentene når Sana begynner å by på bussen! Og jeg har sansen for Mari jeg altså sjøl om ho spiller en liten rolle i serien!
Hvis denne sesongen kommer til at handle om en bus-fight well then I’m going to be very disappointed.
Det er jo ikke det som er hovedplottet. Det handler om Sana’s kamp om å både leve i tråd med islamsk og norsk kultur, og derfor er det å være en tradisjonell russ viktig for henne.
Sesongen synes å handle om rasisme/diskriminering, fordommer og kjønnsroller.
Syns det er synd dersom det enste du ser er en buss.
Det viktigste er at norske tenåringer ikke blir skuffet. Denne serien er for dem, og for dem er russebuss og forberedelse til russetiden et tema.
Russebuss? For norske tenåringar i HEILE Noreg? Eller meiner du norske tenåringar kun rundt storbyområda? For buss er faktisk ikkje standard overalt.
First
Yesss!! Bra Sana???
Btw: First!!
Leader of the gang. Elsker den jenta.
Sana has lost the plot.?
SANA ÄR QUEEN!!!!!! jag fick liksom goosebumps när hon sa «jag fixar de» aaaaa
fuck you for this useless plotline that’s going nowhere and for wasting a week with this
Y’all need to chill, russ is an essential part of being a teenager at a Norwegian high-school, especially the busses in the Oslo-schools. It’s a huge thing. I get that it’s boring for foreigners, but guess what. The show isn’t primarily aimed at you
the «russebuss» was the reason why they all became friends, so it’s not meaningless. I think it all will come together in the end and actually make sense
stfu
pls dude, just do something else with your time then. Don’t spread hate. Remember All is love
This is a series for Norwegian teen-agers! «Russebuss» and preparations for the «russ» time in the 3rd grade are not useless and a waste of time for them. For them this is highly relevant. That’s what matters!
I agree. They are not going to show us the Russe year, so what is the point with this? They could have had another story line where Sana can show us her gutsy attitude. This just reminds me that there isn’t going to be seasons reflecting the last school year. All for nothing.
Lol, the show owes you nothing
how is it useless? don’t forget skam is a very realistic show, not everything is gonna be about the plotline. they also have to show the characters’ everyday lives.
Tf.. Rude and unnecessary thing to say.
it’s a show made for norwegian audience, if you think «russ» is uselesss you should stop watching this
I get what you mean, but it’s still pretty rude to say. The plot could be about that bus and I would be happy, but for a last season? Hmmmm…
Som er lederen af Pepsi-Max gjengen?
Ingrid, evas gamle bestevenninne
Jeg har mer inntrykk av at det er Sara (eksen til Isak). Hun som snakker hele tiden her iallfall.
Wæææ Sana er så rå!
Nå blir det spennende!
sara da, jeg likte jo deg 🙁 og har du ikke muligens to bak deg som også blir anklaget for å ikke være «norkse party jenter» til tider muligens? eller er det bare hijab som er problemet her?
uansett, går vi mot merging av disse to bussene her eller? siden de er 20 og «vi» bare 5? kunne vært interessant!
jeg håper neste uke gir oss noen svar, siden denne uken egentlig kun har gitt oss spørsmål og startet opp med masse mye plots når jeg egentlig bare ville ha sana som blir sett av vennene sine og noen søte blikk mellom yousef og sana!
fantastisk
Elsker Sana!!
Jeg står for snakkinga! Vilde- du kan supplere LITT. Sana har gjort en deal før?. 20+5 = dada 25!! Just saying ..
Føler jeg blir mer og mer som Noora, jeg nå.
Lissom, hVORDan skal Sana fikse 320K, lissom?! Hallo!
Hun kjøpte jo opp hele dopapirlageret Vilde satt med. I sesong 1
Hvis man tjener 320.000kr på å selge et parti med dopapir, så skal jeg faen meg begynne å selge dopapir ass
pepsimaksgjengen er 20 og olafiaklinikken 5 .. mon ikke de alle ender på den bus i sidste ende ?? selvklart først efter en masse drama
ALSO hva sker med Noora ?? hvad er ‘hele sandheden’ ?? får vi flere klip idag?
Ingrid <3
Så sjukt fett, digger dette klippet. Catfifght, dette er et oppgjør med alle fra de ulike sesongene føler jeg.
I’m so confused. Is this clip really five minutes of them talking about a bus we’ll never see them use?
Its called a »russe bus» so its for the russe celebration next year, when they goes their last year on high school.
But next year there will not be SKAM therefore it’s not really important
Come on the preparation is just as important as the russ itself.
Like most youth in Norway they started the preparation in the beginning of their first year, they dont take a break in the second ! I understand that foreigners might find it boring, but Norwegian youth can relate to this even if we dont see their last year. Please, dont be negative! Peace
Goes their last year
ja, men dette er siste sesong. Det kommer aldri en sesong der de går tredje året – og er russ.
My thoughts too
5min lost
It would be a good way to tie up the series with the girls getting their bus at the end of the season. Wouldn’t be surprised if that’s the final scene.
come on, can’t you see that this is nothing about the bus, and all about girls figuring out how to deal with each other? Also, it is about Sana being business queen, powerful and the only one actually checking the bus and its condition. #queensana
Russebuss is a big deal in Norway and i think that this clip shows very clearly the microaggressions a poc muslim girl has to go through when she is participating in «Norweigan culture». The girls became friends over their russebuss so of course we are going to see a little bit about it even if we wont get a season when they are russ. I agree that the clip itself was a bit slow and the dialouge etc (except for the microaggressions) wasn’t super exciting, but I think that it is setting up the plot for the rest of the season. I mean, now she has to fix 320 000 kr, and how is she going to do that?? Shits about to go down…
Russebuss is a big deal in big cities in Norway??! Reality check, only in big cities, please.
This is a series for Norwegian teen agers! The bus preparations are relevant to them, even though this is the last season and we will not see them use the bus.
Sana du ruler ut av ville helvete
… men .. men … skjønner motivasjonen din veldig godt asså, men er det nå du for alvor sparker i gang det som skal bli en kjedereaksjon av hendelser?
1
Herreguuuuuuuuuud, Sana er så feeet! 😀
320k for en russebuss – og det er før de har fikset den? Wow – Oslokids er enten veldig rike, eller veldig dumme.
er begge deler 🙂
vedder på at det ender med at gjengene slår seg sammen, 20+5=25, det er jo meant to be
Meeen kanskje litt for perfekt…
..Så syyyykt badass!!! <3 <3 <3
I just LOVE Sana.
hva er hemmeligheten din sana?
Vil ikke si at hun selger seg «godt» inn når hun kaller gjengen sin for «norske partyjenter». Virket som om hun siktet til Sana når hun sa det.
Gleder meg til å finne ut hvordan de skal skaffe de pengene fra:)
Well that escalated quickly
Nå blir det konkurranse
Digger Sana! <3
Hur används ordet «åssen» i norskan? Vad blir det översatt till engelska?
Undrar också över ordet latterkrampe, samt vad skillnaden mellan tram och trikken är??
Hade blivit super tacksam om någon velat hjälpa mig med detta!!!
«åssen» betyr «how»
Norsk bokmål blir det ; Hvordan
Åssen har vært lovlig rettskriving i bokmål siden 1917. Inntill nylig var også åffer (betyr hvorfor) lov. Det er altså ikke ungdomsslang, som noen over her skriver, men et vanlig synonym som er mer uformelt, og mindre ‘fint’
Det er det samme som hvordan – eller hur som dere sier ? (Så how på engelsk)
åssen is the same as how, latterkrampe is when you are laughting really really hard.
«Åssen» = hvordan ( how på engelsk. Som i «how are you») latterkrampe = ler seg ihjel ( laughing out loud) trikk heter tram på engelsk. Så det er det samme 🙂
Åssen – how
Latterkrampe – laugh until you start crying
Tram/trikk har jeg ingen god forklaring på
Latterkrampe er det samme som lættis som er å skratte jättemycke
Trikk er norsk for tram. Vi bruker ikke tram.
«Åssen» er et slanguttrykk for det norske ordet «hvordan»/»how» på engelsk. F.eks «Åssen går det?», som betyr hvordan går det/how are you doing. Latterkrampe kan sammenliknes med det engelske uttrykket «Laughing out loud» eller «convulsive laughter», dvs ukontrollerbar latter. Håper det hjalp 🙂
Åssen brukes mest som det svenske order hur (som i hvordan går det/ hur er leget/ how you doing). Latterkrampe er når du ler så mye at det gjør vondt. Trikken er elektrisk sporvogn over bakken, tram/t-banen er tog som går over og under bakken slik som metroen.
Åssen betyr hvordan, men litt videre. Brukes mest muntlig, men og lov i skrift
Trikk er det norske ordet for «tram», som brukes på engelsk. Tror det heter spårvogn på svensk? ;D
Ja! Vi har spårvagnar där jag kommer från (Norrköping) och det är rätt många som säger trikk också! 🙂
Hvordan
åssen= hvordan= how
t-bane= underground
trikk= tram that goes over the ground
latterkrampe=when you are laughing really hard, like laughing my … off
Latterkrampe = laughing cramps
Trikk og tram er det samme.
latterkrampe = when you laugh so much that your stomach hurts.
tram is the English word for «trikk».
Trikk er som spårvagn (sånn det er i goteborg). T-bane går avogtil under bakken (typ london tube)
«Åssen» er bare slang for «hvordan» (how). Er ikke korrekt å bruke skriftlig, men brukes muntlig i enkelte dialekter/sosiolekter.
«Latterkrampe» vil si å le skikkelig, typ så man får vondt/krampe. Vet ikke om det finnes et tilsvarende ord på engelsk? «Lættis» brukes også innimellom, som bare en forkortelse av «latterkrampe».
«Trikk» = «tram». Ordet «tram» finnes ikke på norsk.
«Åssen» används som sagt på samma sätt som «hvordan» (alltså som ordet «hur» på svenska), det är slang om jag förstått rätt.
Latterkrampe tror jag bäst översättes till «skrattanfall».
Mig veterligen använd främst ordet «trikk» om spårvagnar i Norge, kan hända att någon enstaka använder «tram» men det är väl ett engelskt ord som kanske någon lånat in som ett låneord i så fall. I sak så är trikk och tram två ord för samma färdmedel, men skulle nog hålla mig till ordet trikk i Norge.
Åssen = How, which, what kind (EN); Hvordan, hva slags, hvilken (NO)
Latterkrampe = When you laugh really hard, so that you get «cramps» in your stomach.
Trikk(en) (NO) = Tram (EN) (over ground)
Tog(et) (NO) = Train (EN)
T-banen (NO) = Metro (EN) (underground)
Latterkrampe = krampe/cramps for å le veldig mye eller lenge.
Trikk=tram. (Electric streetcar)
Åssen er slang for hvordan.
Åssen is slang for «How» eller «hur» in swedish. Latterkrampe means they are laughing so hard, while krampe means a cramp. There is no difference between «tram» and «trikk». It is the same.
Ordnett.no:
Latterkrampe = convulsive laughter, hysterical laughter, hysterics (hverdagslig).
Trikk (norsk) = tram/streetcar (English)
Åsen (slang for hvordan) hur.
Latterkrampe – when u laugh so hard it hurts ?
Tram er trikk – spårvagn.
Åssen=Hvordan=How
Trikk=Tram
Latterkrampe: å le/skratte så man får vondt i magen og det ikke gir seg, bare ler og ler 😀
åssen –> hvordan –> how
latterkrampe –> når man ler så det gjør vondt eller bare ikke klarer å slutte å le.
tram og trikk er vel det samme, etter hva jeg vet
«Åssen» er en måte å si «hvordan» på som har blitt ganske vanlig blant spesielt ungdom. Bir «why» på engelsk.
«Latterkrampe» er at man ler eller «skrattar» veldig mye av noe, for eksempel at noen forteller en utrolig morsom historie. Som når man sier «rolling on the floor laughing» på engelsk.
Tror ikke det er noen forskjell på svensk «tram» og «trikken»
Hvis du mener det engelske ordet «tram» og trikk betyr det helt det samme.. På norsk heter det trikk/en.
Åssen er som det ble skrevt før «how» eller «hvordan».
Åssen (=hvordan) = hur (=how)
Latterkrampe = laughing cramp
Tram = trikk
Latterkrampe betyder skrattkramp (alltså när man skrattar så mycket att man får ont i magen).
Tram = Trikk
Latterkrampe= Ler så man ikke kan stoppe, gjerne i situasjoner der det passer dårlig.
Åssen = hvordan ( how)
Latterkrampe= ikke klare å slutte å le/ skratta
Tram = perrong , trikk er trikk( bussen på skinner) 😉 Hehe
Tram og trikken er det samma. Latterkrampe er når du ler og ler og ikke klarer å stoppe.
Trikk is tramway. Latterkrampe is when you laugh really hard and can’t stop. Also used to describe smth really funny. Åssen er et annet ord for hvordan. Brukes mer muntlig og i dialekter. Ikke så mye i formelt bokmål. Du må skrive hvordan på skolen, men kan skrive åssen i chat f.eks. Ordet tram finnes på norsk, har ingenting med trikk å gjøre.
er når du ler og ler og ikke klarer å stoppe.
🙂
«latterkrampe» er et uttrykk som brukes når man ler så man får «krampe» – man ler seg skakk. «Krampe» = spasm, cramp. «Tram» er engelsk for trikk. Trikk er sporvogn.
Trikk kommer från «elektrisk sporvogn» -> «elektrikken» -> «trikken». Det används bara i Norge. 🙂
«Åssen» er slang for orden «hvordan» – eller hur på svensk.
«Åssen da»? = Hur då?
«Åssen ser han ut?» = Hur ser han ut?
Ok?
Sana! ❤️✌?️