493 kommentarer

  1. Clara

    vi får 18 minutter på en russbus, vi vil ikke Even komme å se, men det er greit for noora å få 40 minutters episode av henne å skjule forholdet sitt?

    4
    • Stop using Google translate

      .

      2
  2. Sanasol

    Digger det klippet her. Sana er rå! Og Chris sine uttrykk er priceless ?

    Sana har sin egen agenda, så de andre jentene får bare henge på? jeg henger på også.

    4
    • Sanasol

      1. Broren poengterer at det var greit med russebuss for ham, men ikke så greit for Sana.
      2. Mari virker overrasket over at Sana er på buss med Noora.
      3. Yousef støtter henne i å være med på en russebuss.
      4. Sara kommer med antydning til at Sana ikke er norsk partyjente. Og så hadde jo Sana og pepsi-max-gjengen en «fight» på Halloween-festen til the Penetrators i sesong 1.

      Ikke no rart at Sana SKAL ha den russebussen… Koste det det koste vil….

      2
  3. Yo

    JEG DIGGER SANA!!! You go girl!!!

    1
    • Vilde

      Jeg digger Vilde 🙂

  4. Frida

    Får ikke til å den…

  5. hmm

    Hva er greia nå, begynte Noora på skolen igjen etter hun kom hjem fra London? Skjønner ikke helt om hun har fått tatt fagene eller ikke i 2.klasse? Men så er hun jo på skolen til 13.55 i forrige tekst…

    1
  6. Bussina

    Kan det være at Sana & co får med Magnus + Yousef og sine respektive gjenger på bussen? Da blir det draaaama. Med Evak ❤️ Som må ende godt ❤️ Sana og de kan ikke slå seg sammen med rasistiske Pepsi Max-gjengen på buss!?!

    1
  7. Skamelsker?

    You go girl! ??OMG!?

  8. Sesongen for ALT ❤️

    Tenker på de som ikke følger med her inne men kun ser episodene …. de går jo glipp av sykt mye, spesielt når en del av handlingen foregår på You tube videoer. Vil ha mer løøøøv mellom Sana og Yousef, samtidig som jeg tenker at det kanskje ikke blir så mye av det som de andre sesongene….. en ting er ihvertfall sikkert og det er at denne serien er så gjennomført og unik på alle måter! Skikkelig stolt av hva gjengen i NRK har fåttt til med Julie i spissen ❤️

    2
  9. O shit

    De føkka litt opp, men herregud Sana er jo boss! Lurer på hva planen hennes her.
    De kunne jo også tatt med guttene på bussen, hvorfor gjør de ikke det?

  10. Jämtkalle

    Det sägs 2 gånger att bussen är EU-godkänd.
    Är det nåt speciellt i Norge eller ska Sana åka på insamlingsturne?!?

  11. plis

    få en episode plis jeg dør

  12. Er Even russ?

    Leste et sted at russebussen til Thomas H (Normandy) ble etablert allerede tidlig i første klasse på vgs så at den også er viktig for jentene er jo bare helt naturlig selv om de går i 2.klasse. Også var det jo russebussen som brakte dem sammen så jo den er viktig!

    MEN hvorfor er ikke Even russ? Jeg vet at man ikke trenger å være russ, men han går vel siste året på vgs nå?? Eller har jeg regna feil?

    1
  13. Videre i teksten...

    Synes godt manuskriptforfatterne snart sku tage og komme videre fra den satans russebus: det er sidste sæson, så vi kommer med stor sandsynlighed alligevel ikke til at se dem fejre deres studentertid, der har allerede siden 1.g været fokus på bussen og så burde de da hellere koncentrere sig om Sana’s meget spændende forløb om dét at være muslim og ung kvinde i en høj-teknologisk samt moderne tidsalder.

    3
  14. LT

    Kjære Julie Andem og resten av Skam redaksjonen…. Det er lov å lage ukesepisodene lengre enn 20 minutter, dette er tross alt siste sesong ?

    3
  15. Leddbuss

    Hallo… Både 1OAK 2016 og Vogue 2015 er leddbusser. Litt dårlig research av SKAM-teamet.

  16. Damn

    Sana ble så triggered…

  17. Tipper at...

    …Sana verken er mafiaboss eller weed -selger. Kanskje hun rett og slett bare har ei litta arv på kontoen sin? Eller tjent ei litta krone på litt hederlig arbeid? Ikke noe mer eksotisk enn det lissom.

    1
  18. Maria

    Nå må det jo snart bli klart for den eldre /gamle- kosegruppen dk:):) – at dette har Julie laget for en langt yngere målgruppe!!!

  19. skam er ikke det samme

    er det meg eller gidder de ikke å gi ut mer enn en ting nå for tiden

    1
  20. rulletekstleser

    Tarjei ble ikke kreditert i rulleteksten på episode 2 i dag. Bare. Så. Det. Er. Sagt.

  21. Sanabadass

    Spent på disse pengene jeg nå????

  22. YOYO

    Somebody hand Mari a pepsi so she can solve this drama!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1
  23. Sara

    Hva heter sangen helt på slutten?

  24. Celine

    Sluttet ikke Nora skolen da hun reiste til London? Virker som hun skal være russ sammen med de andre og går på skolen. Fikk hun starte på videregående igjen midt i skoleåret? Tror kanskje jeg har gått glipp av noe her

  25. musikklover

    vet noen hvilken musikk de bruker? trur det forste var drake, vaer det ikke? men det andre?

  26. Meta

    Vi må nesten starte en innsamlingsaksjon for å forhindre at Sana havner på skråplanet i jakten på penger. Det må være mer enn 320 000 som ser på SKAM, så en krone hver folkens. NRK, åpner dere russebusskonto?

    6
  27. .

    Jeg synes at denne sesongen har for mange spørsmål som vi venter på svar
    1. sana+yousef
    2. even mikael greia
    3. russebuss
    4. det som skjer med noora og william
    5. hijabpolitiet

    hvordan får dere plass til alt denne i bare en sesong?

    1
  28. sanasol

    Sana er jøvlig kul og tøff, elsker henne. men jeg har en dårlig følelse om at Sana kommer til å fucke opp. hvordan i helvete får hun tak i 320 000kr?

  29. Blir lurt

    Jeg trur bussen ikke er i tipp topp stand. Sana spurte om det var Heftelse på den, og virker som de dro litt på det før de svarte nei. Skal se de kjøper en buss med heftelser med mange feil ?

  30. ?Hustler in Hijab?

    På tide å begynne å spekulere SERIØST i hvordan Sana finansierer/har tenkt til å finansiere dette busskjøpet. For én ting er sikkert – den jenta overlater ingenting til tilfeldighetene! Hun vet at de andre ikke har pengene, og Vilde er riktignok positiv, men ikke realistisk for 5 øre. Det er Sana. Så det er klart hun har en plan.

    Noen alternativer som inspirasjon – spinn videre!
    • Sana har spart penger siden hun var liten på ulike småjobber + at mesteparten av lommepengene har gått rett på konto. Hun er simpelthen født pengesmart og er stinn av gryn.
    • Hun har en mørk hemmelighet som involverer noen andre (som har gjort noe mot henne eller andre) og hun vet personen har penger. Litt subtil pengeutpressing er på gang.
    • Sana dealer hasj. Vi har sett hun har skills, hun forholdt seg heelt rolig da politiet kom på festen.
    • Hun har drevet en skjult gründervirksomhet på si i flere år. Leksehjelp over nett/skype, språkhjelp/tolk/oversetter… Eller kanskje hun har en anonym blogg som bringer inn gode penger?
    • Hun har et eget leppestiftmerke som selger som f i Nord-Afrika
    • Hun vet at Allah vil gi henne pengene fordi hun er en god muslim. Litt som med Vilde og «The Secret».
    • Kanskje hun har gjort research rundt bussen og VET noe de andre ikke vet om at den er i dårligere stand enn de sier og får presset gjengen til å selge til dem+ får ned prisen litt?
    • Hun setter på en kløktig måte ut et rykte om at bussen er i ræva stand, eller at det er noe muffens på noen måte? Et rykte som gjør at ingen andre vil ha bussen lenger, og Sana &co får den billigere?
    • Hun gjør enn byttehandel med jentene som selger buss, hun har noe de vil ha. Sana style.

    Gleder meg forresten til å se mer av Sinte-Sana!

    2
    • Maja

      Eller kanskje hun bare er en helt alminnelig jente uten penger, som har gjort noe jævlig dumt nå….

      1
      • Hustler in Hijab

        Dét ville vært veldig «out of character» for en karakter som så godt som aldri gjør eller sier noe uten at det er godt tenkt igjennom på forhånd..!
        Når det innimellom glipper – de eneste gangene jeg har sett det glippe for Sana har vært når hun har sagt noe sårende til andre, eller utfordret andre unødvendig som f.eks spørre Noora om William eller snakke om homofili med Isak – da har Sana rettet opp i det rett etterpå med å hhv spørre på en mykere måte eller korrigere seg selv. Ville vært veldig rart om en så behersket karakter som er så oppmerksom på menneskene rundt seg brått gjorde noe så impulsivt med så store konsekvenser, også for andre. Sana er ikke dum eller så affektstyrt at det ville være realistisk. Hun har en plan.

  31. Runa

    Det er jo det jeg helst vil vite- tror Julie vil vente helt til slutt , med hvordan det skal gå med Noora og William??

    3
  32. Klara

    Jag har en fråga till ni kära norrmän. Är majoriteten av norska ungdomar med på en russebuss? Eller är det mest de som bor i storstäder eller de som har mycket pengar som gör det? Tycker iallafall det är en väldigt rolig tradition, önskar vi i Sverige hade det ocksåå

    • Orakel??

      Russebusser er nok mest vanlig i de store byene. Grunnen til at russebusser blir etablert så tidlig (altså de som skal ha en buss sammen) er fordi det koster ganske mye penger og det tjener de på forskjellige jobber i tillegg til at de jobber en helvetes mange timer på å få klar bussen selv.

      Bussen Mari selger koster ca 300 000, men ofte vil man kanskje bruke opp mot en million kroner før bussen er ferdig. Mange gir ut egne russelåter og så har de et «dekknavn/konsept», f. esk i S. 2: (The Penetrators) før de slipper det «ekte» navnet på bussen (The Riot Club) De får også laget egne gensere og andre merketing. Så er det landstreff som f. eks Tryvann i Oslo, Stavanger og Lillehammer som russ fra hele landet reiser til og der er det mange kjente artister som opptrer også. Thomas Hayes skal f. eks spille/ha konsert på russetreffet på Tryvann i mai. Så er det kåringer/konkurranser på disse treffene om beste russebuss, beste konsept osv. I sesong 2 så har William et svart»armbånd» på seg store deler av våren og det bruker de for å komme inn på forskjellige russearrangementer.

      På bygda er det mer vanlig med «van», altså litt større biler med plass til ca 6 personer.

      De tre «hovedretningene» man kan gå på gymnaset (eller videregående skole som det heter nå) for å bli russ er: (men man trenger ikke være russ!)
      Yrkesfag: (svartruss). Studieretning med hovedvekt på allmennfag med økonomi, eller salg og service.(blåruss) eller hovedvekt på allmennfag (idrett, media og kommunikasjon, formgivning (i tre år) eller musikk, dans og drama/medier/språk osv: Rødruss som f. eks William var i S. 2

      1
    • Maja

      Buss er vel helst et Oslo- og Bærumfenomen

      1
  33. Sara

    Har en følelse på at Gjengen kommer til å kjøpe bussen og ikke «pepsimax-gjengen»

  34. Jocelyn

    SANA IS SO STRONG CRIIII IHOPE THEY GET THE BUS

  35. Cheers

    Yo Jules and team, sometimes gay men have conversations too. It’s not always about pandering to fangirls, like we actually can sit next to our spouse/partner and talk, so that would be nice to see. As opposed to them making out in a clip and then evaporating, for the sake of girlish squeals.

  36. Skuffet

    Sorry, men dette blir for dårlig!
    17 min til sammen, greier dere virkelig ikke å få til mere? Det er også noe rotete nå, etter en knallstart med de første klippene for 2 uker siden.. er jeg nå i ferd med å miste interessen.
    Hvor ble av samtalen med Sana og Noora angående London, vil vite det. Regner med det er dårlige nytt, og alt håp ute for Noorhelm men bedre å få vite det og bli ferdig. Forsøke å glemme at sesong 2 har eksistert, blir så ødelagt av måten dere «løste» at Thomas Hayes sluttet. Evak fansen klager over det meste, men de burde faktisk holde kjeft. Paret deres får sendetid med klining her og der, mens vi som elsket Noorhelm – hva fikk vi? Ingenting. Så forsøker glede meg med Sana nå, men da må det skje litt mer snart.

    3
    • Jämtkalle

      Lugn ,det kommer nog en bra förklaring!
      Bara 2 episoder hittills, på 43 minuter.(ha mer tålamod än Evikianerna.)
      Bara man inte gör Noora illa är jag nöjd.

      1
  37. Elida

    Hvor skal de finne så mye penger «bye bye buss, versego pepsimax gjengen»

  38. Elise

    I’m disappointed that this clip is so short but my biggest critique is that this was not Sana’s POV. We were not in Sana’s head. We were watching her from a third person POV. What was Sana thinking? Why does she want this bus? I don’t know because there is a lack of focus on her.

    Unrelated to the clip: NRK forgot to credit Tarjei Sandvik Moe at the end of the full episode this week. I think that’s very disrespectful considering he’s one of the main cast members, a previous main, and HE WAS IN THE EPISODE. He deserves to be given credit for doing his job.

  39. LoL

    Ingerid da… du veit vel at hu som står bak deg også har minoritetsbakgrunn? «Norske Party jenter»

  40. Ronja stor fan??

    elsker skam å er den beste serien jeg noen gang har sett?

  41. Oldybutgoldy

    Jeg tror sana kommer mobilisere niqab mafiaen og lager et kæmpe niqab/our gils squad! Yey

  42. Andrea

    Julie Andem har sagt at dette blir siste sesong, så det blir det nok. Meeen min teori er at det kommer en fortsettelse, men da kanksje i form av en FILM.

  43. Madde

    Tror att de kommer ha ett klart namn när de tar över bussen till slut – Skam

  44. Kaffelatte

    Er det bare jeg som tror den bussen har økonomiske heftelser?

  45. !!

    i år har SKAM skuffet meg

    1
  46. Lisa

    Kjenner at jeg begynner å få nok nå. Nok av folk som tror de har monopol på å være norsk, monopol på å være normal eller vanlig.. hvem i huleste er d som bestemmer eller definerer dette?? Jeg skjønner det Sara at du bruker denne herskerteknikken for å»vinne» Mari over for å få bussen, men serr, det er du som taper på det. Håper ikke Mari og de har lyst å bli sammenlignet med å være som dette. Vanlige norske paryjenter.. høres utrolig kjedelig ut.

  47. SLAY SANA SLAY!

    Omg jeg dør

    1
  48. Fue

    This show is going to be the death of them. Love the cast and the crew who helped make this awesome series.

  49. Anonym

    Skam har faen meg den beste musikken